werken, vlindertuin en white beach

8 mei 2010 - Paramaribo, Suriname

Hallo allemaal,

De laatste keer dat ik schreef vertelde ik al dat ik enkele tripjes geboekt had. Maar eerst heb ik die woensdag nog even gewerkt, welleswaar niet zo vroeg want ik wou ook nog even wat tijd gaan besteden aan het huiswerk begeleiding.  Ik was er rond 1230 en heb eerst even geholpen met de rijst opscheppen. Zodat de kinderen kunnen gaan eten. Dit wordt altijd geprobeerd om dit netjes te laten gebeuren, de ene dag mogen de meisjes als eerste in de rij gaan staan en de andere dag de jongens. Een week geleden werdt er echter nog getracht dit eten altijd onder in de ruimte langs de creche te laten plaatsvinden, daar dit minder rotzooi met zich meebrengt. Dit heb ik echter 2 dagen zien gebeuren en daarna ging het weer als vanouds, de jongens naar de ruimte onder, in de buurt van hun kamers en de meisjes boven in de ruimte. Je wilt niet weten hoe het er uit ziet al er gegeten is en iedereen klaar is, her en der ligt overal rijst over de vloer, en moet er flink geveegd worden. Blijkbaar vonden ze het ineens ook heel erg nodig dat er deze dag grondig gepoetst moest worden. Alles in de keuken, inclusief gasfornuis werdt aan de kant geschoven. En alle wanden werden met een sopje gepoetst en de vloer werdt gedweild, dit gebeurt ook lang niet dagelijks. Loes en Marjolijn, de stagaires, kwamen ook en wilden eigenlijk met een paar grotere meiden aan hun eindproject gaan werken, maar ook dat ging dus weer niet door. uiteindelijk ben ik naar een beetje huiswerkbegeleiding ook maar terug naar de stad gegaan, want hier kon ik nu toch niet veel meer doen.

Donderdag ging ik met Kistie, haar moeder en zusje Jessie naar de vlindertuin, in Lelydorp. Tante Lottie wou hier wel wat meer over weten, omdat ze hier enkele kinderen wel eens vaker over gehoord had, maar voor hun is zo'n uitje al gauw te duur, €5,- per persoon.Met Kirstie samen heb ik echter bedacht dat we gaan proberen geld te verzamelen, als we uiteindelijk terug zijn in Nederland om hun dit uitje te bezorgen, compleet met vervoer. Dus van dit plan horen jllie nog meer, en ik hoop dat jullie me hierin wille steunen,elke (ook al is het klein) bijdrager is welkom tegen die tijd, en mochten wee er zelfs geld aan overhouden ,dan gaan we hiervan luiers verzamelen waar ze een nodig tekort aan hebben. Heb er met de organisatie van de vlindertuin ook al over gesproken en hun visitekartje gekregen.Uiteindelijk was het wel een verassing dat Manu, onze begeleider van vrijwillig wereldwijd deze tour begeleiden het er ook wel eens over gehad hadden.  De vlindertuin was heel interessant, hier kon je zien hoe een klein eitje van zo'n vlinder veranderd in een pop, en uiteindelijk in die mooie vlinder. Verder kon je hier ook enkele grote dikke wurgslangen zien (in hun glazen kist gelukkig) en de landschildpadden, ook de kleintjes hiervan. Na dit alles gezien te hebben reden we naar een marrondorpje waar ons werd laten zien hoe ze houtsnijwerk maken en bewerekn, hij had echter net een hele boel dingen verkocht, dus weinig in aanbod dat de moeite waard was om te kopen. Daarna recen we door naar een streek waar ons werd laten zien hoe met het potten bakken hier deed. Hier voegen ze houtskool aan de klei toe om de donkere kleur te krijgen. Toen we dit alles echter gezien hadden gingen we ergens in de buurt van Domburg (grappig he al die hollandse plaatsnamen) onze lunch halen die we op white beach gingen benutten.  Toen we  daar kwamen stond het water nog net mooi hoog genoeg, maar je kon wel merken dat het net eb was geworden. Dit is echter nog niet de zee of oceaan, maar de ... (ben even de juiste naam kwijt van de rivier) maar staat wel in verbinding met de oceaan, vandaar ook het getij. In deze rivier staat op 2 metert afstand van de vloedlijn een net gespannen in de rivier, omdat hier ook piranha's in zwemmen en kaaimannen. We warenm hier echter weer mooi op tijd, zodfat we nog net heerlijk even het water in konden, want het was erg warm, maar we zagen in de verte wel al een hele donkere wolk aan komen, Een kleine 3 kwartier later kwam het er dan ook echter met bakken uitgevallen. Toen het ergste voorbij was zijn we weer terug gegaan naar ons tourbusje om terug te keren naar de stad. Manu heeft me bij de deur afgezet, en de rest ook op hun plaats van bestemming.

Vrijdag ben ik eerst even het centrum in gegaan om euro's en SRD's te pinnen, om weer wat te kunnen benutten en om de huur van de kamer in ons appartementje te betalen. Omdat ik nu in een grotere kamer zit, mag ik nu ook €200,- betalen voor een maand. De vorige kamer was €50,- minder, omdat deze echter veel kleiner was. Ben om 1030 ongeveer de bus gaan nemen naar Nos Kasita weer. Maar het was zo druk onderweg dat ik pas rond 1115 er aan kwam. Dit is wel niet zo erg want  de kinderen kwmane langzaam aangedruppeld vanuit school. Ik heb Narc weer even geholen met zijn sommen, deze waren echter nog best wel pittig. Enkele staartdelingen die niet precies uitkwamen, maar noh enkele tiende en honderdste naar de komma bevatten. En dan ging het niet om tefeltjes van 1 tm 10 maar van 23 of hoger, tja die ke ik echter ook niet uit mij hoofd zo snel. Hier hebben ze ook heel veel moeite met de tafeltjes van 1 tm 10. Wij moesten die vroeger echter in het hoofd knallen, zodat die nog wel ergens daar in de grijze massa verborgen zitten. Maar bij deze word het voor mij ook erg pittig, ik was tenslotte ook nog eens geen kei in rekenen. Maar al met al hebben we het toch samen voor elkaar gekregen. Heb vandaag ook het beddegoed afgegeven wat Jellien hier had gelaten en had aangegeven dat ik dit maar bij Nos Kasita af moest geven. Tante Lottie was hier echter heel blij mee, dus Jelien, mocht je dit lezen, bij deze bedankt namens Tante Lottie. Gisteravond hadden we Salsales en de uitreiking van het Certeficaat. We kwamen echte een kwartier te laat aan, omdat de hele stad bij onze kant dicht zat, omdat de zwarthovenbrugstraat op het einde afgesloten was en het hele verkeer anders geleid moest worden. Hier werden nog enkele foto's van genome die strkas op de website en op de hyvessite te zien zijn van onze dansschool. Hierna nog even een Jogo (Grote fles) Parbobier gekocht en samen met Anniek en Willem gedronken, die hier ook helpen met het lesgeven. Ze Komen van Den Helder maar wonen hier nu al echter 6 jaar. Vanavond is hier een Galaavond en dan willen we wel gaan kijken. Gisteravond was ik echter even helemaal de klutst kwijt nadat wij van de lindeboom afkwamen, waar de dansschool les geeft, nog even bij mc donalds een hamburger gingen eten, ben ik hier mijn tas vergeten, die ik op de stoel naast me neer had gezet. Mam heeft echter al eens ooit gezegt vroeger: Als je hoofd toch niet vast zat... Maar het zij mij goed gezind, ik ben blijkbaar toch een geluksvogel, want nadat wij weg zijn gegaan, ging de Mc al snel genoeg sluiten, en heeft men mij tas gevonden en heeft een van de medewerkers het in zijn kast achter slot gezet. En vanmorgen heeft hij die zelfs netjes naar mijn tewlefoontje bij mij afgeleverd. Had hier gelukkig geen sleutels of telefoon in zitten maar wel miijn kleine portemonee. Heb hem netjes bedankt maar ik ga er maandag toch niog even een kelin bedankje afgeven namens mij, want vanmiddag (op zaterdag) zijn hier vaak de winkels al om 1300 uur gesloten. Naar de Mc zijn wij nog even naar de Amaranta gegaan. Bij Gerlinde heb ik van de week geregeld dat er vandaag echter een bos bloemen van mij afgeleverd wordt bij mam voor moederdag, want ook dat wordt hier heel uitgebreid gevierd. Met een kaartje er aan : liefs uit Suriname van Rianne.

Ook bij deze voor jullie, Liefs uit Suri

1. Elles:
    8 mei 2010
    Hey Rianne

Alles goed met jouw daar, jij hebt het goed naar je zin daar op je plekje, wat ik zo allemaal lees en geniet er maar lekker van.

Groetjes van Elles Doeiiii
  2. Alex en Inge:
    8 mei 2010
    Hoi Rianne,

Lang niks van ons gehoord maar onze computer had een beetje last van rare kuren.
    Nu is alles weer ok en kunnen we je verhalen weer volgen.
    Je vermaakt je daar wel zoals je vertelt, af en toe een dipje maar dat kunnnen we ons wel voorstellen.
    We vinden het zowiezo al knap dat je deze stap hebt durven nemen.
    Met Alex gaat het de goede kant op, hij werkt nu om de dag 2 uurtjes.
    Maar goed, we wensen je voor nu een fijne zondag en we horen wel weer van je.
    Gr. uit Vierlingsbeek
  3. Annette:
    9 mei 2010
    je hebt er nog steeds plezier in. lees ik.hier is het nog steeds koud en veel regen zo rond de 11 à 12 graden.... brrrr!
    misschien word het nog een zonnige moederdag!
    trouwens wat een goed idee om geld in te zamelen.
    om de kinderen een uitje te bezorgen we horen het wel. gr annette
  4. Thea Peters:
    Hoi Rianne,

Je hebt gelukkig weer vanalles ondernomen,en zo te lezen heb je er weer zin in.Die actie om de kinderen daar ook een uitje te geven door middel om wat geld in te zamelen zal hier zeker slagen. We horen het wel
    wanneer je weer terug bent.Nog véél werk plezier, en tot horens.
    Gr. Thea Peters.
  5. Joke:
    9 mei 2010
    Hoi Rianne, erg niet dat er geen geld is voor luiers, uitje kan ik mij iets bij voorstellen maar dat er zelfs geen geld is voor de eerste levensbehoefte niet best.... Goed idee om iets voor de kinderen te doen en dat moet zeker gaan lukken onze steun krijg je.
    Liefs Geert en Joke
  6. Gerlinde:
    Hoi Rianne,

Leuk zeg om te horen dat het met de kinderen en
    jouw goed gaat, geniet ervan.Wat een goed idee een
    uitje en de luiers.

Liefs Gerlinde
  7. Jellien:
    Hoi Rianne,
    Mooi dat ze het beddengoed konden gebruiken!
    Veel plezier daar nog.
    Gr Jellien
  8. Gertie:
    Hoi Rianne.
    Weer zo´n lekker lang verhaal, je hebt een druk leven daar in Suriname. Maar wel leuk hoor.
    Het zou kei leuk zijn als je die kinderen daar dat uitje kon bezorgen.
    Maar dat gaat wel goed komen denk ik.
    Tot de volgende,
    Groetjes Gertie
  9. wendy:
    hoi rianne
    wat gaaf zeg dat je dit allemaal mee kan maken.
    dat is natuurlijk een compleet andere wereld dan wij hier gewend zijn .
    ik hoop dat je straks nog kunt wennen in deze drukke wereld.
    geniet er maar lekker van want bij nelipak heb je nog niks gemist hoor...
    liefs wendy