werken, verjaardagsfeestje en afdansen voor Salsa

5 mei 2010 - Paramaribo, Suriname

Hallo allemaal,

Het gaat weer goed met me. Heb weer van alles te doen gehad.  Bedankt voor al jullie lievewoorden,het ontroerd me echt en soms kun je dat wel even gebruiken.

Zondagavond ben ik nog even met Anniek naar de Amaranta gegaan. Hier was dus niet zoveel te doen, ophet moment dat wij kwamen waren we de enige. Naar enige tijd zei Patrick,de barman:Ik heb eigenlijk ook nog wel een aantal dvd's bij die kan ik wel een op zetten. Dustoen werdophet grote breedbeeld de  film opgezet over het leven van Ray Charles,de ouderen onder ons die dit lezen zullen hem vast wel kennen. Het is een bekende zanger geweest die in 2004 is gestorven.Toen deze afgelopen was zijn we terug naar "huis" gegaan om te gaan slapen.

Maandag hoefde ik bij Nos Kasita pas later te beginnen. Moest er om1300 uur zijn omdat ik langer door zou werken om sommige kinderen met huiswerk te helpen. Heb meteen even geholpen met het opscheppen van de rijst toen ik daar aan kwam.  Dimitri kwam al met een opdracht aanzetten, hij moest uitzoeken of er het  of de voor het woord moest komen. Narc kwam snel genoeg daarna met wat rekensommen: sommen die vermenigvuldigd moesten worden en staartdelingen. Ja,ik leer het weer allemaal opnieuw,want hoe lang is dat wel niet geleden dat ik dat op school gehad heb. Ben daarna met de bus weer naar de stad gegaan. Dit kost echt niks, 1.60 SRD, de koers van de euro staat op 4,30 zo ongeveer.Het geld heeft hier wel dezelfde herkenbare dingen als de gulden. Vroeger had je hier ook de gulden maar naar de euro is dit veranderd in surinaamse dollars. Maar de soort centen zijnnog wel herkenbaar. Zo heb je het dubbeltje, kwartje, rijksdaalder en stuiver als muntstukken, en het briefje van 5. S' avonds was ik uitgenodigd voor de verjaardag van mijn mede vrijwilliger collegaatje, Kirstie, die werd 20 jaar, en gaf een feestje.  Ben er met de taxi heen gegaan ook dit kost weer niet zoveel vaak tussen de 6 en 8 SRD.

Dinsdagmorgen ben ik weer om 900 uur bij Nos Kasita begonnen. Als ik'smorgens begin help ik meestal mee in de creche, hier zitten ook wel buitenschoolse kinderen op.De kinderen zaten weer netjes stil op hun stoel. Ikhad de bedoeling om met hun ijverig bezig te gaan zijn naar het eten vande broodjes had een bloc meegenomen en ergens vingerverf gekocht. Maar voordat ze hun brood mochten benutten dat duurde nog even. En dan staat daar een leidster en 2 stagaires van Suriname zelf,die krijgen echt wel makkelijk hun geld. Die zitten meer stil op hun stoel te zitten en samen te kletsen. En af en toe roepen ze een keer hard datze op hun stoel moeten blijven zitten, maar het zijn kinderen,daar kun je niet van verwachten dat die de hele dag stil blijven zitten.  Dusopenige moment waren 4 kinderen in zo'n tvkast gekropen, die daar staat (zonder tv erin), dat doen ze wel vaker. Ik draaide me net om om een boterham te eten toen ik ineens achter me iemand hard hoorde huilen, Renitia was op een of andere manier uit de kast gevallen recht met haar gezicht opde grond. De juffrouwen begonnen hard te schreeuwen maar bleven zitten, ik ben er heen gelopenen heb haar meteen overeind geholpen, ze hadeen flinke diepe snee inhaar voorhoofd enhet bloedde flink. Ben met haar naar boven gegaan waar Jane er even ijs op heeft gelegd om het bloed te stelpen. Daarna ben ik met een stagaire naar een plaatselijke polie geaan, met de taxi,want tante lottie was net weggegaan en zat ver weg, en had ook nog allle nodige papieren bij zich. Maar daar konden ze niet zoveelvoor haar doen,hadden geen hechtmateriaal, duswerder een verbandje opgeplakten konden weterug naar het tehuis, wachten op de papieren. Toen tante Lottie die een half uur later had laten afgeven konden we een taxi bestellen naar de spoedeisende hulp van het AZP.Hier hebben ze het gehecht.En daarna konden we terug.  Van het vingerverven kwam dus niks terecht, ben daarna terug gegaan naar de stad en heb  wat tripjes geboekt  bij Access travel. Anaula,een sunsetdolfijnentour voor zondag van 1600 tot 1900 uur, en een tripje naar Galibi,waar deschildpadden hun eieren leggen. Bigi Pan en Nickerie kregen hun niet geregeld. Heb hier later nog voor rondgebeld en kreeg dit geregeld voor komende dinsdag en woensdag bij orange travel.Bigi Pan iseen groot Wetland gebied, moerassig met vele soorten vogels.Om 1830 moesten we weer naar de Salsa,maar deze keer moesten we afdansen voor een Certeficaat van de basiscursus. Je moest dus eerst solodansen, laten zien dat je alle basisstappen goed kenden. Dit houdt in: de basis zelf, de sidebreak, de backward en forwar, crossover, linksedraai en rechtsdraai. Je moest dan met zijn vijven op een rijtje gaan staan en op de muziek het juiste dansen wat hij riep.Daarna haddenwe even een pauzeen moesten we de parendans uitvoeren, Laten zien dat je ook dit kon, naar enige tijd moest je dan doorschuiven naar de volgende man, omdat ze wilde zien of je hier ook mee kon dansen,en ook deman wel eens niet zo goed kon dansen,beiden heren zeiden dat het goed ging, de 2ezei zelfs, prima van mij krijg je een 8,9. En later hoordenwedat wel allemaal geslaagd waren, vrijdag krijgen we het certeficaat uitgereikt. Hierna stop ikdan ook met Salsa omdat velen tripjes straks ook op een dinsdag of vrijdag vallen, dus dan kan iker niet voldoende bij zijn.  En ikwil volgende week met Zumba beginnen. Daarna heb ik bij de Lindeboom nog een lekkere pastamet garnalen en zalm in roomsaus gegeten en ben ik terug naar "huis" gegaan. Om 2215 kwam Ayan mehallen,we hadden afgesproken. Zijn even bij 't vat wat gaan drinken en hebben een heel goed gesprek gehad,was echt gezellig.Er was ook een groepje aan het optreden die hele leuke muziek had. Om 2400 uur was ik weer "thuis".

Nu zit ik in de morgen in een internetcafe, heb ook net even wat geld overgeboekt voor de tripjes. En gazo even betalen bij Orange en dan vanmiddag weer werken,rond 1200 uur. Morgen ga ik met Kirstie en haar moeder en zus,die hier zijn, naar Lelydorp, naar de vlindertuin.

Tot de volgende keer weer, Liefs Rianne

1. Petra:
    Dag Rianne,
    Wat een super verhaal weer. Leuk wat je daar allemaal doet en meemaakt, ik lees je verhalen met plezier, groetjes Petra
  2. Mia:
    Hoi Rianne.
    fijn om weer te horen dat het weer beter met je gaat, even een dip gehad,wat maak je toch allemaal mee,een hele ervaring voor jou.Elke keer weer leuk van jou wat te horen.De foto's waren erg leuk.Groetjes Mia
  3. Truus jansen:
    5 mei 2010
    Hallo moppie ik lees dat het alweer een stuk beter met je gaat gelukkig en zoals ik lees veel leuke tripjes voor de boeg geniet er maar lekker van we lezen daarna wel hoe het is geweest
    Liefs Truus
  4. Gertie:
    Hoi Rianne.
    Je houd ons goed op de hoogte, erg leuk hoor.
    Fijn dat het weer beter met je gaat.
    Geniet er van, het is zo voorbij.
    En trouwens stuur eens wat zon hier heen. Het is hier bijna herfst.
    Tot de volgende!
    Groetjes Gertie.
  5. Thea Peters:
    Hoi Rianne,
    Fijn dat het weer beter met je gaat,een dipje daar heeft iedereen wel eens last van.Wat lijkt me dat leuk die tripjes die je nog voor de boeg hebt.
    Ben zeer benieuwd wat jou ervaring daar in is,dus ik verheug me nu al op je verslag daarvan.
    Veel plezier en lekker genieten.
    Gr. Thea
  6. Marjo Hendrix:
    5 mei 2010
    Klinkt inderdaad dat je weer lekker de draad opgepikt hebt.
    Groot gelijk al die geplande uitstapjes. Geniet er nog lekker van meid!!

Wat is 'doei' of 'haije' in het Surinaams?
  7. marieke:
    5 mei 2010
    sooooow...das nog us een verhaal. Leuk om te lezen hoe die leidsters met de kinderen om gaan, en wat het daar allemaal kost. Je mag nog wel meer schrijven over wat je allemaal op het werk meemaakt, vind ik wel leuk om te lezen.
    Gelukkig dat je het weer gezellig hebt.
    veel plezier met alles.
    Het is hier erg koud, we hebben de kachel weer aan en soms overdag de lampen, zo grauw is het weer. 5 mei was ook niet zo gezellig vanwege de kou.We hebben spijkerbroeken en vesten gekocht i.p.v hemdjes en korte broeken.
    groetjes Marieke
  8. Carien Dijsselblom:
    7 mei 2010
    Hey Rianne,
    Leuk wat je schrijft over de kindjes!
    Ik vind het wel zielig dat ze zo stil op een stoel moeten zitten. Mijn handen zouden jeuken om van alles met ze te doen!
    Geweldig dat je zoveel van het land ziet.
    Ik hoor het wel hoe het geweest is.
    greatings, Carien