Voltzberg en Raleighvallen

6 juni 2014 - Paramaribo, Suriname

Fawaka lieve mensen,

Gisteren rond 1700 uur terug gekomen van 4 dagen naar het binnenland waar we een wandel- en klimtocht hebben gedaan naar de Voltzberg en een wandeling naar de Raleighvallen. Maandag moesten we eigenlijk om 800 uur vertrekken bij 't Vat, maar we wisten niet meer precies hoe laat en de taxi was wat later maar dat is in Suriname niet zo erg want voor we vertrokken was het dicht bij 900 uur. Tot mijn verrassing hadden we Manu als gids, die ik nog ken van 4 jaar geleden omdat hij samen met Wyboo Suriguides had, en hij samen met Wyboo toen mijn begeleider was. Verder waren er nog een familie uit Vianen(Utrecht) en een fransman bij, Anthony die al 2 jaar op reis was. De reis was weer eerst na Zanderij en daarna over de ons welbekende bauxietweg die we naar Blanche Marie ook hadden gehad, maar deze viel nu reuze mee, ik denk omdat het minder heet en stoffig was. Het viel ons in ieder geval reuze mee de tocht tot Witagron.  Vanuit Witagron gingen we met een korjaal, ondertussen de rotirol opetend die we als lunch kregen, en zo 2-3 uur onderweg naar Fungu eiland waar we overnachten. Onderweg zagen we nog wat papegaaien Ara's overvliegen en verschillende andere  vogels waaronder ook de toekan.  Tjongejonge wat krijg je daar ene harde kont van. Aangekomen op Fungu eiland bleek  dat discover voor ons geen hangmat had meegegeven en moesten we dus er een huren wat we dan bij terugkomst in Paramaribo wel weer terugbetaald kregen. En helaas waren vorige week met de harde regen en wind waren de watertanks omgevallen en werd ons verteld dat we niet konden douchen dus was het terug naar de natuur voor ons en wassen in de rivier en als je na de wc was geweest doorspoelen met een emmer water. e hebben naar het eten nog wat nazitten kletsen met Manu en Anthony en zijn toen een poging gaan doen om te slapen in de hangmat.

De volgende morgen had ik helaas maar 2 uur geslapen en Peter helemaal niet omdat hij het oud had gehad, aan het water koelt het 's nachts echt behoorlijk af en het slapen in de mat is erg wennen omdat het draaien niet zo handig gaat. om 8 uur stond ons ontbijt klaar en om 9 uur vertrokken we  voor de wandeling van  8 km heen en dan was de klim naar de top ongeveer een km en 8 km terug dus in totaal 17 km en dat met een hoge vochtigheid en een warme temperatuur. Binnen 5 minuten droop het zweet al op mijn rug en een paar minuten later kon ik blijven wrijven over mijn gezicht omdat het anders in de ogen loopt. Het droop gewoon uit mijn haren. Na de 8 km aangekomen op het plateau aan de voet van de enorme berg besloten Han en Angelique niet meer mee te gaan. Angelique wandelt veel maar klimmen hield ze niet lang vol zei ze en Han was tenslotte al 70 geweest. Bram wilde echter toch nog wel een stuk mee(ook 70 geweest)maar uiteindelijk na een stuk klimmen gaf hij toch ook op omdat hij het te zwaar vond het was ook enorm pittig. Na een stuk steil klimmen zei de gids dat we bij de 1e tafel (was verdeeld in 4 tafels) waren aangekomen. Pff ik stond te hijgen en puffen. Ergens adem ik dan verkeerd, een stuk verder omhoog kon ik echt niet meer tussen de 2e en 3e tafel en heb ik gekozen om te stoppen omdat de gids vertelden dat er nog een heel pittig stuk kwam en het nog een aardig stuk was. Peter, Anthony en Craig zijn wel tot de top gegaan, ze zouden ook weer zo terug zijn. Achteraf had ik het waarschijnlijk wel gekund als ik tussendoor gewoon op adem kon komen en wist dat ze daar een half uur boven bleven, maar ach ik had immers ook al een enorm prachtig uitzicht boven de bomen. Ben er rustig in een (leek bijna zo ervoor gemaakt) gat gaan zitten en keek zo rusitg over de wereld uit. Ondertussen kwam top off the world in me gedachten en even terwijl ik daar zo rustig in mijn eentje zat gingen ook de gedachten naar mam, wat had ik haar dit graag allemaal verteld, maar misschien is ze nu wel op mijn schouder meegegaan.. Uiteindelijk weer de afdaling naar onderen naar het plateau waar Han en Angelique zaten, na wat rust weer verder voor de 8 km terug. Dit pad ging ook echt door kreekjes en modder dus je schoenen en sokken werden nat en ook de broekspijpen, op een gegeven moment moesten we door de modder en had ik bijna de overkant verloor ik mijn evenwicht en viel ik op mijn kont in de modder en omdat ik eruit wilde ook met mijn handen. Peter was al over maar kwam terug en samen met Angelique trokken ze me overeind want ik kwam zelf niet meer uit die modder omhoog. Het stonk behoorlijk maar ach nu zal ik wel weer 2 jaar jonger zijn geworden door het modderbad ;-) daarna was het nog een aardig stuk lopen naar het eindpunt (tevens ook beginpunt) bij de Anjoemarawaterval. Maar hier was het nu niet veilig om in te gaan vanwege de hoge waterstand want dan zouden er zeker ook sidderalen zitten. Terug bij het punt was de bootsman er nog niet en moesten we nog een half uur wachten eer hij er was. Terug bij aankomst op het eiland heb ik meteen al het vuile uitgetrokken bikini aan en ben in de stroomversnelling gaan zitten in de rivier. Dan voel je daarna toch weer een beter mens ,na het eten zijn we vroeg gaan slapen want we hadden al niet veel geslapen maar ook nu was het niet veel beter weer iets  van 3 uur geslapen, Peter sliep als een roos dit keer.

De volgende morgen weer om 8 uur ontbijten en om 10 uur gingen we op weg naar de moederval van de raleighvallen. We gingen weer met de korjaal op pad een stuk verderop in de rivier. Er lag waar we aanmeerden een verblijf , maar dat bleek het buitenverblijf van president Desi Bouterse te zijn. Van daaruit liepen we over een bospad (dit keer veel gemakkelijker) naar de moederval toe, dit keer liep Manu ook mee en de gids van gisteren ook.Onderweg kregen we uitleg over verschillende bomen en planten. Ondertussen begon het ineens enorm te regenen gelukkig hadden we de regenjassen wel meegenomen, maar ja de broek werd wel evengoed nat, al is het hier net koud met die regen, soms zelfs erg aangenaam.  De val was moelikjer te zien door de hoeveelheid regen het lijkt eerder een enorme stroomversnelling in het water.Terug aangekomen onder weer bij het buitenverblijf moesten we op de bootsman wachten en omdat het regende konden we bij het buitenverblijf wachten. Er waren verschillende mensen bezig met verbouwingen in het huis.. Terug op Fungu eiland hadden we de hele dag rust, we zijn een keer naar het platform gelopen waar de vliegtuigjes kunnen landen en naar de bomen waar vaak de aapjes zitten, ik floot een keer en toen kwamen ze al snel even wat bananen gehaald bij Manu in de keuken en de aapjes pakten het stukje echt gewoon uit mijn hand. En een ging er zelfs met een banaan vandoor die we ergens hadden liggen.. Daarna zijn we nog even in de stroom versnelling gaan zitten, en s middags nog even door ons verblijf gelopen het is open met 2 verdiepingen (zie foto's) en we zaten net rustig op de bovenste verdieping zie ik ineens in de nok een enorme vogelspin zitten. Het rare is dat ik thuis hier enorm bang van zou zijn maar hier bleef ik er erg rustig onder. (ik ben niet bang van kleine spinnen maar een tarantula vind ik ook niet echt leuk). Al met al een rustige dag en s avonds weer heerlijk gegeten en weer nagekletst met Anthony en Manu.

De volgende dag weer om 8 uur ontbijt en hebben we nog een groepsfoto gemaakt en gingen we om 9 uur weer terug met het korjaal richting Witagron omdat we nu met de stroom meegingen waren we er in 1,5 uur. Aangekomen aan land bij Witagron zegt Manu dat daar DE president loopt. We zagen hem ook idd lopen.Maar eer wij de bagage eruit hadden en zelf eruit waren had hij zich wat rustig teruggetrokken een stuk verderop en zijn wij gaan lunchen een stukje verderop. Maar zo zie je ook Desi Bouterse reist nog over de bauxietweg, met auto's en korjaal naar zijn buitenverblijf. Terwijl hij ook met een vliegtuigje kon gaan.Sommige mensen daar riepen ons later en zeiden jullie hadden met hem op de foto gekund. Maar als je al merkt dat hij zich terugtrekt moet je dat ook in ere nemen, ze hebben tenslotte ook een eigen leven. Vanaf Witagron gingen we weer met de bus terug naar Paramaribo. Dit keer met een flink tempo, en in Piking Saaron ook een lekke band vervangen. Terug bij 't Vat werd meteen geregeld dat wij ons geld voor de hangmatten terug kregen.

Terugkomst bij het appartement van onze vlag waren de 2 dames ook hier. Kennisgemaakt met hun. Maar ze zijn wel wat meer op zichzelf. 's avonds wilden we gaan eten bij Lindeboom maar deze was dicht dus maar bij 't Vat gegeten. Terug  bij appartement lagen de dames al te slapen en zijn wij ook ons bed ingedoken want ligt zo'n bed met muskietennet dan heerlijk tegenover zo'n hangmat. Nou moet ik zeggen dat de hangmatten die hier hangen bij het appartement en ook die wij gekocht hebben heel anders liggen als degene die we daar hadden.

Vandaag heerlijk iets langer blijven liggen, al is dat hier vaak nog niet langer dan 8 uur en zijn we rustig gaan douchen de dames hadden al gedoucht want ze vertrokken vandaag dus naar het Fungu eiland. Dus uiteindelijk hebben we dit weekend het appartement weer voor ons alleen.Daarna rustig weer eens een broodje gaan eten met heerlijke koffie bij Rituels en mijn koto misi opgehaald.  En wat souveniertjes voor enkele thuisgangers. Peter heeft ook nog een blouse gekocht ala Raymann die hij meestal aanheeft bij het stukje van de ABC eilanden. Dus met Carnaval lopen we er kleurrijk bij volgend jaar. Vanavond weer even heerlijk eten bij Souposo. Kortom een rustig weekend en maandag 2 daagjes naar het berg en dal resort, heerlijk verblijven en de canophy o.a. gaan doen.

Foto's zet ik er binnen ene aantal uren of anders morgen op (zijn wel de moeite waard)

Bosi en brasa, van Peter en mij

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mia:
    7 juni 2014
    Hoi vakanriegangers,wat weer een verhaal en wat hebben jullie weer veel gezien,
    mooie foto,s. van de vorige mail, Pap is met de scootmobiel bij ons geweest,
    afgelopen dinsdag,hij heeft de foto,s gezien,lekker bij ons gegeten en weer naar huis,dus als we de nieuwe foto,s van deze week hebben dan kan Pap ze morgen zien, want het is bij ons kermis,nog een kleine week,en dat zit het er weer op ,Gr.
  2. Thea peters.:
    8 juni 2014
    Hoi Rianne en Peter,
    Wat heerlijk om jullie reisverslag weer te kunnen lezen.Wat hebben jullie al veel gezien en beleefd, geweldig. Wat moet dat een prachtig uitzicht zijn geweest daar boven op die berg. Geniet er nog maar lekker van.
    Gr. Thea.