Fort Zeelandia , dolfijnen@sunset,

10 mei 2010 - Paramaribo, Suriname

Hallo allemaal,

Hier ben ik weer met een nieuw blog. Ik ben zaterdagavond niet meer op stap geweest: Zou eerst eigenlijk met mijn  collega Kirstie meegaan maar uiteindelijk wisten zij ook nog niet waar ze heen gingen en liep dat een beetje mis. Uiteindelijk zei ik dat ik dan waarschijnlijk wel met Ayan zou kmen want die wou eigenlijk ook nog gaan maar die vergadering van hem was zo uitgelopen dat hij uiteindelijk ook niet meer ging en heb ik op de bank een film liggen kijken.

Zondag was ik dus eigenlijk al vroeg genoeg wakker en bedacht dat ik nog steeds niet het Fort Zeelandia echt gezien had, van binnen met een rondleiding. Ben dus eerst even lekker ergens een broodje gaan eten met een lekkere grote kop koffie erbij en uiteindelijk naar de waterkant gelopen. Daar nog een beetje langs de kraampjes afgelopen die op deze zondag helemaal in het teken van moederdag stonden. Daarna doorgelopen naar Fort Zeelandia en daar kwam ik om 2315 aan, maar las ik tijd genoeg had en wilden wachten tot 1200 kon ik met de volgende rondleiding mee. Nou dat heb ik dus gedaan, had toch tijd genoeg en het was deze dag zo'n druilerig weer (ja ook wij hebben vies regenweer gehad)Welleswaar wel een aantal graden hoger in temperatuur maar de surinamers vinden het dan al gauw koud. Zaterdagavond en nacht heeft het zelfs zo hard geregend dat het afwatersysteem het weer niet aan kon en de weg weer blank stond. Sommige auto's konden er niet goed meer doorheen komen. Het hele plein bij mij voor stond onder water en ik hoorde dat bij de amaranta en verschillende winkels het water binnen heeft gestaan. Bij de rondleiding kreeg je uitleg over het ontstaan van het fort door de zeeuwen toendertijd, er staat ook de zeeuwse vlag afgebeeld op een van de gebouwen. Verder werd er ook het een en ander uitgelegd over de vermoedelijke gebeurtenissen van de moorden in de jaren 80 door Bouterse. Dit punt ligt ook hier heel gevoelig, velen denken dat het echt zo is gegaan, maar ook velen zijn hier van mening dat er nog steeds geen concrete bewijzen omtrent de moorden zijn. Na de rondleiding ben ik nog even teruggelopen naar de waterkant en heb hier een taxi besteld naar Leonsberg, het punt waar we moesten verzamelen voor de dolfijnesunsettour. Was hier welleswaar veel te vroeg maar ach wat moest ik anders doen, dus ik kon maar net zo goed daar heen gaan.

Om 1600 uur gingen we dan met 2 boten de suriname en commewijnerivier op. Wij zaten met2 moeders met zonen, waarvan een stel nederlands was, een stelletje, en nog een vrouw Marlene genoemd en ik samen met de gids en de bootsman. Ze  vertelde ons van tevoren dat ze niks van tevoren konden beloven het is tenslotte de natuur, of we ze zouden zien. Maar blijkbaar kregen we wat we verdiende want naar niet al te lange tijd zagen we ze al . Eerst nog redelijk kalm, maar met hele scholen samen. Maar uiteindelijk kregen ze de boten in de gaten en hoe enthousiater wij erop reageerden, hoe beter zij zich lieten zien. Ze doken echt vlak voor de boot. En zo'n mooie sprongen maakte ze, en gelukkig heb ik een zo'n moment precies vast kunnen leggen. In deze streek komt de Guanese dolfijn voor, die heeft een roze buik, dat kun je ook goed op de foto zien. We kregen met regelmaat wat te drinken en  kregen hapjes als bananchips, cassavechips en dingen die opeeen mengsel tussen cassave en kroepoek leken, allemaal heel lekker en daarna gingen we uiteindelijk even van boort bij een plantage. Heb hier nog enkele foto's gemaakt en hier kregen we, bakabana's (Gebakken Bananen), bolo's (een soort hartige oliebol) en loempia's om heerlijk op te peuzelen. Toen we uiteindelijk terugvaarde begon het al goed donker te worden. Teruggekomen bij Leonsberg hebben we uiteindelijk een taxi gedeeld met ons vieren naar onze verblijfadressen. Van Marlen heb ik nog het telefoonnummer genoteer want zij ging vandaag naar Nickerie, en langer, en ik morgen en overmorgen in combi met Bigi Pan. Dus is wel leuk om daar nog iets samen af te spreken.

Volgende verhaal wordt dus Bigi Pan en Nickerie oa.

Liefs, Rianne

1. Marjo Hendrix:
    Toe maar, gaaf joh!
    Mooie foto van de dolfijn, hoeveel heb je er geknipt om zo'n lucky shot te krijgen?

Ben de komende dagen een paar daagjes zelf er tussenuit, dus je volgend bericht zal ik volgende week pas lezen.

Veel plezier en geniet er nog lekker van!
  2. Petra:
    11 mei 2010
    Inderdaad prachtig, wat heb je weer veel gezien en meegemaakt als je thuiskomt, geniet ervan,
    groetjes Petra
  3. Angelique:
    11 mei 2010
    wat leuk dat je toch de dolfijnen hebt gezien. Je maakt zo vanalles mee en hebt dadelijk ook al veel vd wereld gezien. Geniet er maar van.
    Gr angelique, E, H, en G
  4. Thea Peters:
    Hoi Rianne,

Wat een mooie tocht was dit weer. Vooral de foto van die dolfijn met zijn rose buik.Nog nooit eerder gezien,ik wist niet eens dat ze bestonden.Jij ziet nog eens wat van de wereld.
    Geniet maar weer met het volgende uitstapje, wij horen het wel weer via de mail en zien het wel weer
    op de prachtige foto's.

Gr. Thea Peters.
  5. Jose:
    Hee Rianne.
    Wat geweldig allemaal.
    Heb je ook vaste werktijden of mag je alles zelf invullen?
    Geniet er nog maar van, wij genieten met je mee.

Groetjes, Jose
  6. Jacqie en Frank:
    11 mei 2010
    Nou volgens mij heb je daar een prima tijd Rianne in Suriname.
    Leuk om te lezen wat je daar allemaal doet,
    geniet nog van je tijd daar.

Groetjes Jacqie en Frank
  7. Gertie:
    Heey Rianne.
    Kei leuk dat uitstapje, en wat een prachtige foto.
    Ben benieuwd naar je foto boek, als je straks weer thuis bent. Dit word vast en zeker weer zo'n mooie.
    Geniet maar lekker verder, en tot de volgende.
    Groetjes Gertie.
  8. Lily:
    Hoi Rianne,
    Wat een mooie foto van jezelf!! Ken je haast niet terug! Het doet je wel goed wat je allemaal mee maakt!
    Ps hier is nog alles rustig!
    Groetjes Lily.
  9. marieke:
    12 mei 2010
    nou, zo'n boottochtje nemen ze je nooit meer af. Leuk al die foto's. Schattige meisjes en stoere jongens. Ik dacht "zou Rian ook moeten wassen voor die kinderen maar dat denk ik niet" Leuk dat je Marlene hebt leren kennen.Knap hoor, dat je zo goed alleen kunt zijn, gewoon alleen een broodje gaan eten!
    Hier ben ik bezig met de voorbereidingen voor ons Pap z'n feest, hij wordt 80 en we gaan het bij Carien en Frits vieren met de ooms+tantes van ons.
    En het lijkt meer op herfstvakantie dan op meivakantie.wel jammer, maar ja ik ben wel lekker de zolder aan het opruimen.
  10. Toos en Piet:
    13 mei 2010
    Hoi Rian
    De groeten uit Castenray,en met jou Pap gaat het ook goed hij heeft alweer een aantal verjaardagen meegemaakt en daar geniet hij van.En wat gaat de tijd snel we hopen dat je met de ervaring die je daar opdoet,kunt bereiken wat je ervan verwacht.Profiteer er nog van.
    De groeten Toos en Piet