Fort Zeelandia , rondje Paramaribo en Galibi

21 mei 2014 - Galibi, Suriname

Fawaka lieve mensen,

Zondag een flink rondje gelopen door paramaribo: Begonnen bij de vogeltjesmarkt rond 8.30 uur,  op het onafhankelijkheidsplein daar wat foto's gemaakt al waren er nu geen wedstrijden maar oefenen. De wedstrijden waren een paar weken terug geweest. Maar het is wel leuk om te zien de mannen die er staan met hun vogeltjes in kooitjes op een stok in de grond. Die vogeltjes is voor velen een hele grote hobby hier en als je een hele goede vogel hebt die ontzettend zingt dan kun je soms een grote prijs ontvangen. Daarna zijn we naar de waterkant gelopen en hebben daar een lekker sateetje met pindasaus gegeten en een lekkere bakabana. Even rustig gezeten en die lekker opgepeuzeld en toen zijn we naar Fort Zeelandia gelopen hier hebben we eerst nog rustig een koffie gedronken en darna om 1030 een rondleiding met gids gehad door het Fort. Uitzonderlijk vond ik het dat de gids er kort vertelde over de 8 december moorden en ik kan me nog herinneren dat er 4 jaar terug een plaats werd aangewezen waar ze vermoedelijk eerst opgesloten hebben gezeten voordat de moorden daar hoogstwaarschijnlijk hadden plaatsgevonden. Daarna zijn we nog naar de grote basiliek gewandeld en in de palmentuin nog enkele foto's gemaakt. in het centrum bij de synagoge en de moskee aan de keizerstraat en natuurlijk tegenover ons op het kwakoeplein het beeld van kwakoe.

Maandag moesten we 830 uur bij het Krasnapolskyhotel zijn.We waren er al vroeg want we dachten dan nemen we daar een koffie en broodje mee. Maar zij gingen pas om 8.30 open gelukkig was de bus iets later dus hadden we nog een broodje kunnen halen en wat koffie. Via commewijne en frederiksdorp waar we nog 6 gasten moesten oppikken reden we via marrowijne  door het plaatsje moengo waar ronny brunswijk nog woont, maar wat in de burger oorlog van de jaren 80 flink verwoest is. Ook hier zagen we een monument van de slachtoffers en zo reden we verder naar Albina waar we met een zeewaardige boot een soort korjaal maar dan steviger  via het marrowijnerivier in 1,5 uur en kletsnat bij Galibi aankwamen (ondanks de regenjassen) doordat er nu een behoorlijke windkracht stond kwamen er soms behoorlijk wat plenzen water via de zijkant de boot in. Omdat we wat laat aankwamen kregen we snel onze kamers toegewezen en konden we daarna snel lunchen, tijdens de lunch kregen we te horen dat we de schildpadden waarschijnlijk vanavond konden zien, want met vloed komen ze aan de kant. Morgenvroeg met zonsopkomst was helaas niet mogelijk dus foto's maken werd dan wel wat moeilijker omdat het 's avonds daar ineens echt duister is. vervolgens moesten we dus om 1900 uur  weer eten en daarna vertrokken we dan met een boot naar het half uur verderop liggende strand waar de eieren worden gelegd.

De trip in de boot erheen alleen al was al erg spannend omdat het dus nog steeds wat woest water was dus we kregen een zeil langs en over ons heen gespannen anders werden we weer kletsnat. Aangekomen op het strand (ondertussen met weer een kletsnatte broek)liepen we een stukje en zagen we al snel een groene schildpad maar deze was net bezig dus die moesten we nog even met rust laten anders was de kans groot dat ze terug de zee in ging. Dus liepen we een stukje verder en al snel zagen we weer een groene schildpad die al verder in het proces was met weinig licht zagen we hoe ze een groot gat aan het graven was en met wat voor een kracht dit gebeurt, weer lipen we ee stukje verder en zagen we een  groene schildpad schildpad die ook aan het graven was hier hebben we best lang staan kijken met een beetje licht maar hier mocht je niet flitsen dus er zijn weinig goede foto's, deze was al bijna zover dat ze de eieren ging leggen dus zei onze gids Jeffrey dat we even moesten wachten met de lichten uit en dat ze dan waarschijnlijk aan het leggen was en zo was het ook. Als de schildpad eenmaal aan het leggen is is deze in tranche en daardoor kon hij de poten een beetje uit elkaar spreiden zodat we het goed konden zien hoede schildpad de eieren in de kuil legt. Hij legt er zo'n 180. Daarvan komen er enkele al niet uit soms gewoon door natuur en soms doordat ze gestroopt worden of door mensen of door een gier. Hier in dit gebied worden ze wel iets beter beschermd, maar wat ligt er toch een troep op het strand ongelofelijk wat er aan rotzooi kan rondslingeren. hierna liepen we nog ene stuk verder en zagen we een groene schildpad die zijn nest aan het dichtmaken was. Een zagen we ook terug de zee ingaan deze wilde net het strand opkomen vermoedelijk. Daarna liepen we weer een stuk terug richting de boot en zagen we opeens een grote lederschildpad, ongelofelijk wat een beest groter als mij en ik den k bijna zoiets als peter met een enorme kop wat maakt dat beest een enorm oergeluid , want hij wat het gat aan het dichtmaken en aan het draaien maar de zuchten die zij daarbij maken, echt ongelofelijk. Mooi om dat van dichtbij mee te maken, al was het dan echt donker. Dmv zaklampen wel van alles kunnen zien maar helaas minder goed kunnen vastleggen op foto. Daarna moesten we met de boot onder het zeil weer terug naar onze verblijfplaats.

De volgende dag konden we vanaf 800 uur ontbijten en vanaf 930 moesten we weer gereed staan met onze spullen dit keer zijn er velen van ons in zwemkleding in de boot gaan zitten.want we gingen naar de overkant, Frans Guyana dit ligt aan de overkant van Albina van waaruit de met de bus weer terug gaan. We gingen naar de gevangenis, Camp de la transportation die bekend is van de film papillon omdat hij daar ook gevangen heeft gezeten. Deze ligt in St. Laurent. Tjee wat een indruk daar wil je echt niet gevangen hebben gezeten, wat een marteling. Van daaruit was het alleen nog een oversteek met de boor van een half uur en gingen we met de bus weer terug via marrowijne en commewijne waar we nog even de voeten weer konden strekken. en zo terug naar Paramaribo. Gisteravond nog lekker gegeten bij Zus en zo.

Vandaag zijn we eerst nog even een koffie gaan drinken bij rituals met een lekker broodje  van waaruit we een taxi namen naar het reisbrueau van myrysji waar Jennifer werkt dit ligt helemaal in paramaribo noord. Vrijdag gaan we naar Blanche marie en dat tripje had zij geregeld en moesten we nog betalen. Daarna nog even bij Jenny tours een boottochtje geregeld over het brokopondomeer. Toen zijn we  de winklestraat nog ingegaan nog een makkelijke broek en tshirt gescoord en peter ook 2 shirts en verderop zag ik een winkel waar ze de koto misi maken , de traditionele jurk die tante Es ook altijd aanheeft bij Raymann is laat. En ik roep al sinds deze carnaval van dit jaar dat ik die wil scoren voor de volgende carnaval en het is gelukt, ik heb zelf de stof mogen kiezen, en is op maat gemeten en volgende week vrijdag klaar en dat voor ongeveer €40, hoe traditioneel kan ik gaan. Zojuist kregen we een telefoontje dat we nu morgen naar de Jodensavanne kunnen gaan en naar overbridge dit is ook met een boottocht. Dit is een vrij relaxte trip, gelukkig, want vrijdag vertrekken we om 400 uur naar Blanche Marie dit omdat dit echt verder weg ligt, maar het is blijkbaar zo de moeite waard.

1. Marlène:
    21 mei 2014
    Hi Rianne,
    Heerlijk om je verhaal te lezen!
    Ik herken zoveel met name Paramaribo beschrijvingen, ik zie het allemaal voor me, ruik de luchtjes van de kraampjes aan de Waterkant, ik proef de bakabana, denk weer terug aan onze indrukwekkende rondleiding op Fort Zeelandia.
    Hebben jullie ook de Sint-Petrus-en-Pauluskathedraal in Paramaribo al bezocht? Toen jij en wij er waren stond die in de steigers, kon niet bezocht worden. Echt zo de moeite waard, een monument! Doen en maak er svp een foto van voor mij ;-)
    Ik ben ook érg benieuwd naar je koto misi, bij het dragen ook nèt als de Surinaamse dames je heupen wiegen hè, en zwaaien met het bijpassende zakdoekje.
    Veel plezier nog samen de komende dagen, BRASA!
  2. Petra:
    Heej Rianne en Peter,
    Geniet ervan ! Groetjes
  3. Marieke:
    22 mei 2014
    Jullie genieten dat kunnen we lezen.
    Nog vele mooie tripjes toegewenst
    en nog vele lekkere kipsateetjes en bananbas.
    Leuk om te lezen!

ik heb net jullie pap gebeld en verteld van de schildpadden, de kokosnoot, het lekkere fruit, de dolfijnen, het goedkope eten en jullie boottochtjes.
    Hij gaat veel naar buiten met de scootmobiel maar mist de auto.
    Soms wordt ie mee genomen voor een autoritje met zijn broers dat vind hij leuk. De zorgboerderij vind hij ook leuk maar het hoeft niet meer te zijn :)
  4. Gerda alards:
    Hoi Rianne en Peter.
    Zo te horen en zien vermaken jullie je uitstekend.
    geniet van al dat moois wat nog komen gaat.
  5. Truus jansen:
    Hoi Rianne en Peter
    Zo te lezen genieten jullie geweldig.
    Heel veel groetjes uit Venray...............
  6. Gerlinde:
    Hoi Rianne en Peter,
    Leuk reisverhaal.
    Al veel gezien en nog mooie tripjes voor de boeg.
    Heel veel plezier samen.
    Groetjes
  7. Thea peters.:
    Hoi Rianne en Peter,
    Jullie hebben al veel gezien en van alles beleefd.
    Wie weet wat er nog allemaal gaat komen. We kijken er naar uit om jullie verhalen te kunnen lezen. Veel reisplezier. Gr. Thea.