Isadou en dagje brokopondo

1 juni 2014 - Paramaribo, Suriname

Fawaka lieve mensen,

Sorry ik heb een tijdje geen verslag geschreven maar we waren druk met andere dingen en soms heb je dan ook geen zin om meteen een verhaal te schrijven. Maandag zijn we vertrokken met een bus vanuit Krasnapolsky hotel bij ons zowat om de hoek. Tot mijn verbazing zag  ik iemand in de bus zitten die ik via via ken en die ik sinds mijn trip naar Suriname op mijn facebook had zitten, althans ik dacht nog ze lijkt erop maar ik had verkeerd begrepen en dacht dat ze al terug naar huis was. Maar we stapten in en ze zegt ben jij Rianne ik zeg ja ben jij dan Morine en we moesten allebei heel erg hard lachen. Maar wel erg leuk om zo met eigenlijk een verre bekenden een tripje hier in Suriname te maken en al gauw waren we volop in gesprek, hoe het kwam dat zei ook bij de zorggroep had gewerkt (Beukenrode ook nog) en tot hoe lang. en over wat ze hier al allemaal gedaan had. Meteen waren we met zijn vieren volop in gesprek samen met de chauffeur. Er was ook nog een stagiaire bij met haar vriend samen maar die antwoorden maar heel kort en zonderde zich vanaf dag een al heel veel af. We vertrokken vanaf Paramaribo met een bus via de highway langs het stadion van Clarence Seedorf en de grote bauxietfabriek Suralco richting Atjoni.Vanaf Atjoni vertrokken we met al onze bagage in een korjaal op een half uur verder varen en kwamen we bij Isadou aan daar konden we onze bagage kwijt in onze hut en  kregen we daarna eerst onze lunch.We kwamen al aardig nat aan maar lang niet zo erg als in Galibi. We Zouden eigenlijk eerst nog kunnen ontspannen in het water in de sula's maar het weer was er niet zo na dus hebben eerst rustig aan gedaan en ontspannen in onze hangmat die bij de hut hing lekker even een boek gelezen. Tegen 1700 uur vertrokken we met een korjaal naar het dorpje Jaw Jaw iets verderop gelegen. Maar hier waren de mensen niet zo ontvankelijk, ze willen niet snel dat je een foto van hun maakt dat ze bang zijn dat het een kwade geest meebrengt of hun ziel wegtrekt. En ook hier hadden we wat regen dus je loopt al anders door zo'n dorp heen. Na deze wandeling door het dorp gingen we terug naar Isadou waar ons avondeten klaar stond. Vaak is de lunch hier veel uitgebreider dan het avondeten, de lunch was rijst, kip, kouseband en tajerblad, het avondeten was een soep van aardvruchten, waar naar mijn mening bijzonder weinig smaak aan zat. Na het eten stonden we klaar om te vertrekken voor de kaaimannentocht maar het begon weer te regenen en dan zie je ze zelden dus zijn we maar op Isadou gebleven en hebben nog gezellig wat zitten kletsen met Piet en Morine.

dinsdag gingen we naar het ontbijt met een korjaal naar het plaatsje nieuw aurora, Volgens onze gids Cordy stond dit dorp meer open voor toeristen en konden we eerder foto's maken maar we moesten het wel altijd vragen. Zelfs toen we een leuke papegaai zagen want die was van een mevrouw en die wilde er geld voor.  In het begin van het dorp waren ze bezig met het verwerken van Cassave. Cordy legde uit hoe met het caasave in een soort mat hing waardoor het giftige blauwzuur er vanaf droop, daarna werd hetgene wat overbleef gezeefd en daarvan werd cassavebrood gebakken.  Nu moest ik meehelpen met een brood te bakken maar het rook in de hut brandde steeds in mijn ogen, het was bijna niet mogelijk boven dat vuur te hangen, respect voor die vrouwen die dat dagelijks doen. Soms moet je gewoon snel knippen wat anders is het ook niet meer spontaan. We wilden op een gegeven moment een foto maken van vrouwen die in de rivier kip aan het schoonmaken waren en toen we er heenliepen deden ze erg aardig maar toen we vroegen voor foto vroegen ze gelijk SRD 50,-, ja daag daar gaan we soms hier in paramaribo nog niet van uiteten met alles erbij. Daarna vaarde we met de korjaal door naar de felluca watervallen dit een een snelle stroomversnelling en er is een plateau waar  je veilig het water in kunt en heerlijk erin kunt zitten. Daarna terug voor de lunch die weer uitgebreid was en in de middag heerlijk ontspannen bij ons hutje lekker lezen en hangmatteren. Tegen 1700 uur gingen we met een korjaal naar een primair bosgrond en kregen we van Cordy uitleg over allerlei planten en hoe de marrons en Saramaccaner zich altijd in het bos gered hebben met allerlei bomen, planten en struiken. Hierna gingen we weer terug en was er avondeten  dit keer een lekkere gemarineerde gebbqde kip met gekookte aardappelen.(hier eten ze zoveel kip volgens mij hoef ik naar terugkomst even geen kippenpootjes meer te zien) na het eten gingen we in het donker met de korjaal het water op en op zoek naar kaaimannen en eventueel andere nachtdieren. We zagen op een gegeven moment een paar oogjes glinsteren en gingen kijken je zag de kaaiman met zijn kop boven water op nog geen meter afstand(een kaaiman eet geen mensen maar groen en muizen e.d., en is ook niet agressief) Door het velen flitsen dook deze op een gegeven moment wel onder.Na een poosje varen zagen we er nog een liggen op een rots deze bleef echt heel mooi liggen er konden we er ook een mooie foto van maken.

woensdag hebben we rustig aan gedaan na het ontbijt rustig gehangmatteerd bij onze hut een 1130 moesten we de spullen uit de hut hebben, en kregen we nog een lunch waarna we om 1245 weer met de korjaal terugvaarde naar Atjoni. En vanaf Atjoni werden we weer opgehaald met een bus. We hebben het ontzettend leuk gehad op Isadou en ons goed vermaakt samen met  Piet en Morine, Ingrid (de stagiaire) en Stefan die waren steeds op zichzelf daar had je amper wat aan.daarna werden we door de gids thuisgebracht. 's Avonds zijn we chinees gaan eten bij ons in de buurt, de chinees smaakt hier toch heel anders dan in Nederland en eigenlijk vind ik m hier zelfs lekkerder.

donderdag en vrijdag hebben we rustig aan gedaan. "s morgens koffie gedronken bij Rituals met een broodje erbij en daarna nog wat langs de winkels gegaan.Niks gekocht alleen wat fruit op de markt hier tegenover. en 's avonds gegeten bij een (achteraf) super sjieke zaak Spice quest, hier was ook gelijktijdig een presentatie van een mode artikelen, en er liepen mannequins rond. Vrijdag weer rustig koffie en broodje bij rituals en daarna naar de winkel gegaan voor mijn koto misi, het was wel al klaar maar de muts moest gestevigt worden en door het vochtige en de velen regen was deze dus nog niet volledig hard genoeg ingedroogd. Dus omdat we zaterdag weg waren en maandag ook weer 4 dagen hebben we afgesproken dit volgende week op te halen. 's avonds hebben we weer gegeten bij Zus en zo, ook altijd goed.

Zaterdag moesten we om 830 uur bij t vat zijn voor onze tocht naar het Brokopondomeer. Deze hadden we geboekt bij Jenny tours en we gingen met 6 man op pad, Desiree, Flo, Stijn, Marit, Peter en ik en onze gids Ro. onderweg tegenover Suralco konden we nog een koffie pakken en kregen we er een broodje bij en daarna vertrokken  we richting Brownsberg om bij Stone eiland uit de bus te gaan. Hier konden we onze spullen onder een afdak kwijt. Het begon ook aardig te regenen. Na een wandeling langs verschillende bomen en struiken kregen we hier ook uitleg over van Ro. Ik had wel een bikini aan maar om in het water te gaan had ik weinig zin in het  keek ook aardig donker en even later na de lunch (met verrassend weer kip) begon het weer stevig te regenen zelfs nu met donder erbij in de verte. Deze hadden we vorige week ook een keer gehoord in de stad maar dat gaat hier wel even heftiger,het leek bijna een straat verder in te slaan zo klonk het.Nadat het aardig was opgeklaard gingen we met een korjaal over het Brokopondomeer naar een eilandje iets verderop waar een echtpaar nog heel primitief woont. Op dit eiland zaten ook een paar brulapen die er ooit uitgezet waren. Hier werd ons ook nog vanalles uitgelegd en daarna gingen we met het bootje weer terug naar Stone Eiland. Hier hebben we nog even een half uur gezeten en daarna vertrokken we met de bus terug naar Paramaribo waarbij we ook weer bij de deur afgezet werden. 's avonds zijn we gaan eten bij Souposo dit restaurant is erg bekend hier en ook chefkok en tvkok Ramon Beuk komt hier regelmatig. Hier hebben we een heerlijke pindasoep gegeten en daarna nog een mihoen salade na met gerookte (vis) bang bang filet en pinda's erbij.

Lieve mensen tot een volgend verhaal want morgen vertrekken we weer over de bekende bauxietweg naar de Ralleighvallen en de Voltzberg voor 4 dagen.

Bosi en Brasa, van Peter en Rianne

1. Angelique:
    2 juni 2014
    Fijn dat alles zo goed gaat, alleen lijkt het me jammer dat het zo veel regent. ik vind dat je elke keer snel een verslag schrijft, dus je hoeft je niet te verontschuldigen. geniet er maar fijn van met z'n tweeen en rust ook goed uit tussendoor met dat vele reizen.
    Groetjes Angelique
  2. Gerlinde:
    2 juni 2014
    Hoi Rianne en Peter, ben het met Angelique eens, mooi reisverhaal en geeft niet als het wat later is.Er zitten ook mooie foto s tussen.
    Nog een mooie tripjes voor de boeg. veel plezier samen.

groetjes