welcome in paradise

24 mei 2010 - Paramaribo, Suriname

Hallo allemaal,

Afgelopen week had ik besloten dat ik dit weekend nog wel een tripje kon boeken, omdat ik niet zo goed wist wat ik anders dit weekend zou gaan doen. Nu had ik gehoord dat bergendal wel leuk was en dat het eco resort ook heel leuk en fijn was om te verblijven. Dus heb ik dat donderdagmiddag even geboekt.

Het Bergendal is een gebied wat vroeger een suikerrietplantage was maar naar de burgeroorlog die er geheerst heeft in de jaren 80 zijn heel wat mensen er omgekomen en/of weggetrokken. In die 20 ruim 20 jaren is er dus een secundair bos ontstaan, want de  grond is hier zo vruchtbaar en ook door het klimaat groeien alle bomen en struiken behoorlijk snel en goed. In een paar jaartjes heb je hier zo een boomp in je tuin staan, in nederland doe je er jaren over. Een van de vluchtelingen van de oorlog is 10 jaar geleden terug gekomen uit nederland waar hij heen gevlucht was en stond hier met tranen in zijn ogen omdat hij het gebied niet meer terug kenden. Voor 3 jaar terug heeft een groot concern  kersten die ook het krasnapolskyhotel bezit het gebied opgekocht en is er een eco resort gaan bouwen. Het is echt heel mooi gemaakt. Mooie hutjes direct liggend bij de suriname rivier alleen een stukje hoger gelegen. In deze rivier zwemmen nl ook kaaimannen en piranha's. Ook ligrt er een zwembad op het resort en kun je met een korjaal varen naar het gebied waar je allerlei acticiteiten kunt doen. O.a. een wandeling de berg op naar de graven van ongekomen beangrijke mensen en van de omgekomen slaven die er gewerkt hebben. voor 200 jaar terug was dit nl een groot malaria gebied en werdt het gebied daarom ook dead valley genoemd.

Van wyboo kreeg ik een berichtje dat de nieuwe vrijwilliger vandaag aankwam, hoor je ook lekker op tijd. Ik moest dus 1000 inchecken bij Krasnaposky waar we om 2230 vertrokken richting paranam. Hier konden we onderweg wat te drinken nemen naardat we doorreden naar Bergendal. Toen we daar aan kwamen stond gauw genoeg de lunch klaar. En lunch is hier warm eten. Dus er stond nasi, Bami, kip, vis allerlei zuur en kroepoek. Daarna ben ik gaan kijken wat voor een activiteiten ik er kon boeken in die tijd dat ik er was. Ik had de hike tocht, wat ook historische wandeling genoemd wodt 's middags om 1500 uur gepland, die zat bij het resort prijs inbegrepen. Verder heb ik nog een nighttour geboekt en  de Canopy. daarna kon ik de sleutel ophalen van mijn hutje. Geweldig, wat een luxe, ook wel eens lekker naar weken op een eenspersoonsbed, en een lekkere warme douche. Om 1500 gingen we dus met een korjaal naar de plaats waar de acticiteiten plaats vinden. Onze gids gaf ons uitleg over hoe toendertijd de berg eruit gezien heeft, en wat er allemaal gebeurd was. Het verhaal dus wat ik net vertelden  van de graven op de berg en de velen sterfgevallen door malaria.Het was een redelijk pittige klim naar wel heel leerzaam om te zien en mee te maken. Daarna gingen we per korjaal weer terug naar het resort. Ben evne lekker gaan douchen en in mijn hutje wat gaan lezen. Om 1900 uur konden we weer in het restaurant gaan eten dit maal was het gebakken rijst, gebakken aardappelen, bief met champignonsuas, en kip met een lentesausje. en gemengde groente en sla. Om 200 uur hadden we dan die night tour, dit viel een beetje tegen wat we zagen maar een klein kaaimannetje wat ook net weer wegdook toen we dichterbij kwamen. Verder was het wel ene leuk tochtje met een korjaal over de surinamerivier, maar zagen we geen dier meer. Teruggekomen bij het resort ben ik nog even een Parbo gaan drinken bij het barretje. En daarna weer terug gegaan naar mijn hutje om nog even wat te lezen en lekker te relaxen. Wat een bed, heerlijk zacht een grote boxspring voor mij alleen. Ik ben gelukkig wel al aardig gewend om dingen op mijn eigen te doen, alleen te zijn, dat hinderd mij niet veel meer.

De volgende dag ben ik om 700 uur (zondag) opgestaan omdat ik eerst nog wou ontbijten voordat ik de Canopy ging doen. Ook bij het ontbijt had je weer veel keuze uit fruit, cornflakes met melk of yoghurt, toast en verschillende soorten beleg, 2 soorten sappen en koffie, thee of cacoa. Daarna werden we bij het activiteiten centrum weer afgezet met de krjaal en kregen we het tuigje en de zkeringen om, en een helm op en een handschoen aan. Bij Canopy ga je dus hoog in de lucht  boven in een boom van het ene platform naat het andere over een  hele dikke staalkabel waar je aanhangt in dat tuigje maar je wordt dus ovaral gezekerd. Ik heb dit al eens in het monteverde in Costa Rica gedaan en vond het toen ook geweldig. Nu waren het 9 platforms die je neemt. En een daarvan gaat hoog boven de suriname rivier, maar aangezien ik geen hoogtevrees heb, wil dit niks zeggen, het is juist heel mooi als je dat uitzicht ziet. We waren maar met 2 gasten en 2 instructeurs dus daardoor ging het ook lekker vlot. Af en toe werd er nog even een foto genomen, wil natuurlijk wel bewijs hebben! Dit was echt weer leuk om te doen. Sinds kort hebben ze hier ook de extreme canopy, deze gaat vaak hoger en heeft langere stukken en andere sort bruggetjes er tussen. Maar deze mag je dus pas doen als je de andere gedaan hebt. Daarna ben ik teruggegaan naar het resort om mijn tas te pakken, alvast uit te checken en daarna nog rustig even naar het zwembad te gaan.

om 1300 uur vertrokken we terug naar de stad. "thuis" aangekomen heb ik Judith, de nieuwe vrijwilliger dus ontmoet. Gisteravond nog even een hapje met haar gegeten bij het vat. Waarna Wyboo en Manu ook nog even kwamen. Vandaag nog gewerkt van 900 uur tot 1230. Narc geholpen met zijn huiswerk. hij heeft altijd moeite met rekenen, kan ik me voorstellen, had ik vroeger ook altijd een slecht punt voor en nu moet ik er soms hard bij nadenken.

Zaterdag gaan we met 20 kinderen en de 2 stagaires, Loes en Marjolijn, Kirstie en ik naar Villa Zapakara, dit is een soort kindermuseum.  Voor de leeftijd van 7 tm 11 ongeveer. En daarna doen wij de tractatie omdat Kirstie zondag vertrekt en ik ook al weer over ruim 2 weken. Want komende woensdag vertrek ik al weer over 2 weken. Wat is de tijd toch snel gegaan.

Tot de volgende keer, liefs Rianne

1. ilonka manders:
    hoi rianne

de tijd gaat snel he als je het naar je zin hebt.
    ik lees altijd je leuke verhalen. maar er valt me wel iets op, het lijkt alsof je niet zo heel veel werkt, of heb ik me daarin vergist? het lijkt wel 1 grote vakantie. maar begrijp me niet verkeerd hoor. ik gun het je van harte...
    ik wens je nog heel veel plezier de aankomende 2 weken.

have fun en take care groetjes ilonka
  2. Gertie:
    Hoi Rianne.
    Zeg dat wel dat de tijd vliegt zeg.
    Ik had ook niet in de gaten dat het er voor jou over twee weken ook al weer op zit.
    Maar wat heb weer veel gezien en mee gemaakt.
    Nou meid geniet er nog van die laatste weken.

Tot de volgende, groetjes Gertie.
  3. Marjo Hendrix:
    24 mei 2010
    Jeetje, had eventjes een weekje niet gekeken en wat lees ik allemaal?
    Qua voet weer alles in orde?

Rustig aan en lekker genieten nog de laatste 2 weken.
  4. Angelique:
    25 mei 2010
    wat gaat de tijd snel. Met al dat lekkere eten hoef je dan niet op je lijn te letten ? Grapje, geniet er maar lekker van.
    Groetjes Angelique
  5. Thea Peters:
    Hoi Rianne,

Wat het eten betreft zul jij wel kilo's aangekomen zijn, als je hoort wat er s'middag's aan lunch te krijgen is en dan s'avonds nog eens vol aan de bak.
    Maar het lijkt me wel héérlijk allemaal.En lijnen doe je maar weer als je thuis bent.
    Flink hard werken bij Nelipak en de kilo's zijn er zo weer af.
    Geniet nog maar met volle teugen van je twee weken, want voor je het weet kun je weer je koffers pakken, maar nu nog even niet aan denken.

Gr. Thea Peters.
  6. Joke:
    25 mei 2010
    Hoi Rianne, een geweldige ervaring wat je zoal meemaakt en dan te bedenken dat je rondreis nog moet beginnen. De tijd gaat heel erg snel, blijf vooral genieten.
    Liefs Joke
  7. pap en mam:
    hoi Rian
    heb de foto`s gezien en zijn erg mooi.
    met ons is alles goed en geniet er nog maar van.
    groetjes mam en pap jo en joos
  8. marieke:
    26 mei 2010
    Toch echt wel vakantie voor jou, uit eten, leuke dingen doen en nog wat werken voor de afwisseling.
    Als De kinderen de deur uit zijn ga ik dit ook doen met Jos hahahaha.
  9. Lily:
    26 mei 2010
    Hoi Rianne,
    Nou je hebt lekker genoten dit pinkster weekend,zeg!
    Wij zijn ook aan het genieten want op 24 mei hebben wij een dochter gekregen; LOES.
    Maar geniet jij nog maar met volle tuigen van jouw laatste weekjes in suriname!!
    Groetjes Lily.