laatste volledige week werken

28 mei 2010 - Paramaribo, Suriname

hallo allemaal,

Abong? (hoe gaat het, alles goed?)Met mij wel in ieder geval. In eerste instantie heb ik geschreven dat ik vanaf nu vakantie zou houden maar die planning heb ik hier gewijzigd. Want het bleek dat er nu in juni gewoon veel minder te doen is, dus ook minder toerisme, en dat gaf kans op minder tripjes. Jennifer van Acces travel heeft me toen daarom aangeraden om de tripjes te verspreiden en daarom heb ik dus al het een en ander gezien. Heb nu maadag nog een tripje van 3 dagen voor de boeg naar Anaula iets verder het binnenland in, maar daarna geen meer. Dus ik werk volgende week donderdag en vrijdag ook nog en de maandag daarop. De dag voor vertrek houd ik vrij. Dus met vandaag er nog bij werk ik nog 4 dagen in het tehuis. Ik heb nog een set slippers en sandalen over die voor hier nog goed zijn, maar ik niet schoongenoeg meer krijg dus die geef ik ook af, en die slippers loop ik niet handig op.Heb er de eerste dagen flink blaren van gehad.

Verder hoor ik hier steeds dat ik het zo luxe heb en weinig werk. Ik doe tenslotte wel vrijwilligerswerk wat ik niet betaald krijg en tot nu toe ben ik de enige in het huis die met regelmaat 5 dagen per week gewerkt heeft.Nu zijn mijn uren wel heel kort maar dat komt omdat ik soms eerder ben begonnen en als we dan niets meer kunnen doen omdat ze gegeten en geveegd hebben en dan verplicht moeten rusten, dan ga ik terug naar de stad. dan kan ik daar genoeg doen. Als ik dus rond de middag begin, help ik vaak met het opscheppen van rijst en na het vegen kijk ik of ik iemand met huiswerk kan helpen.

Narc is een jongen die heel vaak uit zichzelf naar mij toekomt, dat hij huiswerk heeft. vaak gaat het om rekenen, daar heeft hij moeite mee. Nu had ik dat als klein kind ook en vind het nog steeds niet erg gemakkelijk als ik heel snel iets uit mijn hoofd moet uitrekenen. maar hier in deze weken heb ik weer veel geleerd. Breuken, staartdelingen ed. was voor mij al weer zo lang geleden, nu zie je waar het goed voor is. Afgelopen woensdag kwamen er zelfs 5 verschillende vragen of ik hun met hun huiswerk kon helpen. Toen was ik oook echt tot 1800 uur bezig.

Maandag en dinsdag en woensdag waren de kinderen allemaal vrij. maandag ivm pinksteren en dinsdag en woensdag ivm de verkiezingen hier. Ik moet zeggen dat nederland hier nog iets van kan leren wat dat betreft. Iedereen is betrokken bij de politiek, zelfs de jongeren doen heel fantiek mee. Ze staan echt dagen zieltjes te winnen voor hun partij. zelfs op de dag van de verkiezingen staan ze echt voor de stembureau's om nog proberen mensen over te hun op hun partij te stemmen.Hier hebben ze ook echt 16 of 17 partijen, dat is veel als je naar het aantal bewoners kijkt. Jullie zullen ondertussen ook wel meegekregen hebben dat de partij van Bouterse (NDP) gewonnen de verkiezingen gewonnen heeft. Nu moet ik zeggen dat ik niet kapot van bouterse ben maar als ik zijn verkiezingsprogramma zag dan had hij ook wel de meeste goede plannen voor dit land. En er wordt hard gesuggereerd dat er stemmen gekocht zouden zijn, nou ik geloof dat niet zo. Als je hier de laatste dagen de auto's met hun vlaggen rond zag rijden dan wist je al bijna dat die partij zou gaan winnen. En we mogen aannemen dat Bouterse niet weer zo'n grote fouten gaat maken. Bovendien zal hij nooit de president worden want hij mag in heel veel landen niet eens komen. Dus dan wordt er echt wel iemand anders naar voren geschoven. Bovendien loopt zijn rechtzaak nog steeds.

Morgen, gaan we een dag met 20 kinderen naar Villa Zapakara. Een kindermuseum waar men laat zien hoe men in afrika leeft. Ze krijgen eerst een rondleiding en daarna moeten ze voor ons (de begeleiders) een voordrachtje doen. En er is een demonstratie. Als wij daarna terug zijn in het huis trakteren wij de kids op friet met frikandellen. Want kirstie vertrekt zondag en ik ben er daarna ook nog maar 3 dagen.

Vanavond gaan we (als het goed is, want dat weet je bij hun nooit), Judith en ik met Manu en Wyboo naar de Amaranta. Ik denk dat Pascal hun aangesproken heeft want  ze nemen nu vaker contact op. of we zien ze zelfs. De hoeveelheid spullen die Anniek achtergelaten heeft voor het kindertehuis brengt Wyboo er komende week ook heen. want ik wist niet hoe ik die 3 tassen plus mijn eigen tas meegeleept moest krijgen in de bus elke keer.Ik heb tante Lottie er wel al van op de hoogte gebracht en ik moest haar dan ook van harte hier voor bedanken. Van mij zelf krijgen ze dan ook nog 2 kinderboeken, een liedjesboek en een sprookjesboek (die kennen ze hier overigens niet zo goed).En Narc heb ik mijn pen beloofd, die vond hij zo mooi. en wat maakt mij dat nou uit. Hij moest me wel beloven er zuinig op te zijn.

Tot de volgende keer, Liefs Rianne.

1. Jose:
    Hee Rianne.

Wat jammer dat het alweer bijna afgelopen is.
    Heb echt van je avontuur genoten en ben er ook wel een beetje aan gewend geraakt om regelmatig je verhalen te lezen.
    Zal het wel missen.
    Maak er nog een paar fijne dagen van en we zien elkaar weer.

Groetjes, Jose
  2. Thea Peters:
    Hoi Rianne,
    Nu heb je het rekenen weer wat op kunnen halen, ergens in die grijze massa zit dat toch nog verscholen, Ha, Ha, Ha. Ik heb enorm genoten van je verslagen,zo heb je tenminste een idee waar je al die tijd mee bezig bent geweest.Bedankt hiervoor.
    Nog hele fijne dagen gewenst en tot horens.

Gr. Thea Peters.
  3. je ex-huisgenoot:
    28 mei 2010
    Sorry hoor, maar hier MOET ik even op reageren! Ik vind het zeer oneerlijk dat je zegt dat je de enige in het huis bent die met regelmaat 5 dagen in de week gewerkt heeft. Ik denk dat je mij er niet vaak op hebt kunnen betrappen dat ik minder dan 5 dagen in de week gewerkt heb. Ik heb de volle 8 weken dat ik in Suriname was in het kindertehuis gewerkt, soms zelfs 7 dagen in de week! Natuurlijk wel eens een week dat ik 4 dagen werkte, maar dat is niet vaak voorgekomen. Tevens plande ik mijn tripjes in het weekend, zodat ik door de week kon werken. En ik heb het idee dat jij je tripjes vaak door de week hebt gepland, waardoor je ook minder kunt werken! Daarnaast weet ik van m'n andere 2 huisgenoten dat die ook 5 dagen in de week hebben gewerkt, of nu nog werken.
    En dat je zegt dat je niks te doen hebt na het eten en vegen snap ik ook niet zo goed!? Er is in een kindertehuis met zoveel kinderen altijd wel wat te doen! Even een knuffel, praatje, spelletje, met de kinderen kan toch altijd?? Naast de huiswerkbegeleiding ben ik merendeels van de tijd bezig geweest met het geven van aandacht, heel veel aandacht. En dit kan ook buiten de huiswerktijden om. Juist dan, als de kinderen aan het rusten waren vonden ze het leuk dat ik even langskwam om te kletsen, wat om te hangen, lekker te knuffelen, een praatje maken, zodat ze hun verhaal kwijt konden etc. Daarnaast was ik ook wel bezig met het organiseren van uitjes, met de kinderen naar de tandarts, kasten op ruimen, de was, kamers opruimen en schoonmaken, schoonmaken van andere lokalen etc. Er zal bij jullie vast ook wel genoeg te doen zijn, met zoveel kinderen. Dus werk is er altijd Rianne! Nou dit moest ik even kwijt!
  4. Marjo Hendrix:
    28 mei 2010
    Hoe dan ook, ik vind het superknap van je dat je de stap genomen hebt om dit in je eentje te gaan doen.
    Complimenten. En dat je dan meteen de mogelijkheid aanneemt om ook iets van het land te zien, nog beter zelfs.
    Geniet er nog van!!
  5. marieke:
    28 mei 2010
    Je bent langzaam aan al een beetje afscheid aan het nemen lees ik. Leuk dat je de kinderen blij kan maken met spullen die je niet meer nodig hebt. Geniet nog van je laatste tripje en de laatste dagen in het tehuis.
    groetjes
  6. Rianne:
    30 mei 2010
    ex-huisgenoot: ik bedoel bij het Nos Kasita huis!!!
    Waarom begrijpen jullie mij toch altijd verkeerd?
    De stagaires en andere vrijwillgers bij Nos Kasita werktte allemaal een dag minder.Dat heb ik je ook al eens gezegd toen je nog hier was!
  7. je ex-huisgenoot:
    30 mei 2010
    Sorry voor m'n reactie dan! Maar in je verhaal kon ik niet uit maken dat dit ging om het kindertehuis. Dus dacht dat je het huis bedoelde waar we inwoonden. En dat vond ik niet zo leuk om te horen!! Maar nu begrijp ik dat je het anders bedoelde.
  8. Ilse:
    31 mei 2010
    Ik dacht ook dat je ons huis bedoelde.
    Het staat niet duidelijk beschreven!
  9. Mia:
    31 mei 2010
    Hoi Rianne we hebben altijd met plezier jou verhalen gelezen,wat heb je toch veel meegemaakt,weer een hele ervaring rijker,nog een paar dagen werken en nog wat tripjes maken en dan kom je alweer naar dat koude Nederland,nou Rianne geniet nog van de laatste dagen, en voor volgende week een goede reis en tot gauw
    groetjes Harrie en Mia