Tripje naar Galibi

20 mei 2010 - Paramaribo, Suriname

Hallo allemaal,

Bedankt dat jullie allemaal zo meeleven, maar inmiddels gaat het al heel goed met mij. Mijn voet is 's avonds nog wel af en toe moe,en dan rust ik er mee uit, is ook nog iets gezwollen, meear mijn schaafwonden zijn inmiddels dicht, nu wel maar dat lezen jullie zo nog wel. In het weekend heb ik wel wat rustiger aan gedaan, wel uiteten geweest maar steeds redelijk op tijd naar huis en zo ging het steeds beter met mij en ging mijn voet met de dag beter lopen. Gelukkig maar want ik had maandag een tripje naar Galibi staan en dat had ik niet graag willen missen.

Maandagmorgen moest ik om 800 uur verzamlen bij het Krasnapolsky hotel, niet zo heel ver bij mij vandaan, dus lekker gemakkelijk. Al snel genoeg kwamen er 2 mensen aangelopen die ook meegingen, Elly en tiny uit Maarheeze, die waren hier op vakantie. Toen de bus aankwam wren er nog 2 stellen bij, Jeanet en Flip en Sander en Suus, en onze gids, Gilbert. Al snel gingen we op weg via Commewijne, waar we bij het laatste restaurantje voor de brug nog een broodje aten en er een meekregen omdat delunch wat later zou zijn. Daarna gingen we via Marrowijne verder naar over een zeer hobbelige weg (de chauffeur had zo'n tractorband om, voor het sparen van je darmen en nieren), en uiteindelijkstopten we even in het dorpje Albina, waar we even wat rond konden lopen en daarna gingen we een stukje verderop de boot naar Galibi. Waar we een uur later aankwamen. Het water was vrij rustig maar de lucht keek vrij donker dus de poncho maar alvast aangetrokken, maar op een klein buitje naar ging het echt pas goed regenen toen we op de plek van bestemming waren. dit kon echter de pret niet drukken,want we kregen hier een goede lunch. Verder rustig wat zitten lezenen om 1930 moesten we klaar zijn want toen gingen we de bot weer in op zoek naar Schildpadden die aan land gaan om eiren te leggen. Helaas hadden we nu even pech, want wezagen er wel enkele maar die gingen net het strand op en als je dan ging aanleggen stoor je ze en gaan ze weer weg, en vaak worden de eieren dan in het water gelegd. Na bijna 2 uur varen gingen we terug om nog wat te eten ,we kregen een goedgevulde  zoete aardappelsoep met rijst. Daarna nog even wat gezeten en vroeg naar bed want de volgende dag zouden we om 430 opstaan omdat we om 500 uur vertrokken om weer op zoek te gaan naar schildpadden.

's morgens vroeg gingen we dus op pad en we hadden geluk want al redelijk snel zagen we er een aantal. En net toen we dus foto's probeerde te maken zag je ook de zon langzaam doorkomen dus konden we zeer duidelijke foto's maken. We hebben zer 6 groene schildpadden gezien, de leatherback helaas, niet maar je moet ergens tevreden mee zijn, toch..Verder hebben we echt zo veel moois gezien, want niet alleen zagen we het legproces, maar onder de net gelegde eieren begonnen ook kleine schildpadjes uit te komen die zelf autimatisch naar de zee gaan, ze gaan schijnbaar op het lichteffect van de zee af. En we hebben dus ook gezien hoe de grote schildpadden weer terug de zee ingaan. En je zag enkele gieren op de loer zittten voor de kleintjes, of de eireren die ze vinden. Tja het is de natuur, 1 op de 1000 schijnt het  te halen vandaar dat er ook zoveel eieren gelegd worden. Toen we dit alles goed gezien hadden en natuurlijk vastgelegd, gingen we terug naar ons verblijf om te ontbijten.  Om 900 uur liepen we evne naar een plaatselijke kleine zoo, hoer zeten enkele diertjes die de eigenaar tam gemaakt had, een luiaard, verschillende doodskopaapjes en nog een ander kleine soort, en een rolstaartaapje, en 2 neusbeertjes, maar die waren even aan de wandel.  De eigenaar vroeg waarom ik verbandje op mijn elleboog had, en ik zei dat ik een schaafwond had omdat ik overhoop gereden was door een scooter. Hij zei dat als we 's middags terugkwamen voor de neusbeertjes dat hij er dan wel een natuurlijk middeltje voor had.

Daarna zijn we weer teruggegaan want  Sander en Suus bleven maar 2 dagen en die gingen die middag al terug en wij gingen nog met de boot naar de overkant van Frans Guyane waar we naar het schildpaddenmuseum gingen. Hierna khadden we nog even de mogelijkhied om hier te zwemmen an deze kant voordat we weer terug gingen. Hierna nog even bij ons verblijf lekker op de zonnnebedden gelegen, even een lekker tukkie doen, het was vroeg genoeg, 's morgens. Later zijn we nog even terug gegaan naar het dierenverblijfje, voor de neusbeertjes, die weer terug waren. En kreeg ik mijn behandeling, een papje van de cashewplant, cassaveplant en nog een andere soort en dit werd gemengd en met enige kracht op mijn elleboog gesmeerd, op de schaafwond, het werd soms behoorlijk aangedrukt, maar het hielp wel, want je voelde het trekken, net als je bij voelt als je in soda met een wond gaat zitten. Tja de mensen  hier in het binneland leven nog echt met de natuur, en weten waar welke plant goed vooris. Na een klein uurtje werdt de korst al een beetje hard wat tot daarvoor niet wou lukken, omdat het licht ontstoken was (smeerde al 2 dagen antibioticazalf van Anniek). Dus waar zo'n tripje al niet goed voor is. 's avonds kregen we weer een lekkere maaltijd, deze keer bami met vanalles nog erbij. Redelijk op tijd naar bed gegaan want de dag was vroeg genoeg begonnen.

De volgende dag (vandaag) eerst ontbeten en rustig de tas alvast gepakt want om 1000 uur vertokken we naar st Laurrent in Frans Guyana, een 3 kwartier varen naar de gevangenisblokken van vroeger, waar vroeger de criminelen van frankrijk heen gebracht werden. Onmenselijk om te zien en te horen hoe er daar met ze werdt omgegaan, vandaag de dag zou een crimineel zich dan wel bedenken voor hij het nog eens deed. De meeste werden knettergek of kregen de doodsstraf naar enige tijd, en ik denk zelfs dat je dan beter af was. Als je de film pappillon kent, met Dustin Hoffmann, die speelt zich hier ook af.Daarna stoken we terug over naaralbina om terug te kerten met de bus over de zeer hobbelige weg van Marrowijne en Commewijne naar Paramaribo. Net even gedoucht en gegeten en naar internetcafe.Nu even terug naar mijn huis want, het is de laatste dag vandaag van Anniek, die vertrekt morgen naar Nederland.

Morgen plaats ik nog enkele foto's . Liefs, Rianne

1. Gertie:
    Heey Rianne.

Ik hoor wel, het gaat weer helemaal goed met je.
    En weer zo´n bijzonder uitstapje gehad.
    Erg leuk om allemaal te lezen.
    En je verhaal over dat wondermiddeltje dat herken ik wel. Ik heb dat toen in Aruba gehad met het sap van een aloë plant. Het werkte ook perfect, kan geen zalfje tegen op.
    Nou Rianne veel plezier verder en tot de volgende.

Groetjes Gertie
  2. Mia:
    Hoi rianne,
    gelukkig dat je weer zo snel opknapt,en dat wondermiddel van je trip doet ook goed,maar wat heb je toch leuke uitstapjes en knap dat je het toch allemaal regelt om daar wat van het land te zien het is elke keer weer leuk om je verhalen te lezen Nicole en peter hebben gisteren een zoon gekregen hij heet Ruben
    groetjes harrie en mia
  3. Thea Peters:
    Hoi Rianne,
    Wat heb je weer leuke uitstapjes gehad.Leuk voor je dat je de schilpadden toch nog hebt gezien,en hoe die kleine schilpadden direct het water in gaan.maar vooral om te zien als ze de eieren gaan leggen op het strand.Dat reisje is zeker ergens goed voor geweest wat betreft jou schaafwonden. Anders had je er misschien nog flink last van kunnen hebben.Puur natuur dat wondermiddeltje.Fijne voortzetting van je reis, en we lezen weer met véél plezier het volgende verslag.

Gr. Thea Peters.
  4. marieke:
    21 mei 2010
    Ik dacht dat je een tripje van 1 dag had maar het waren er wel 3 geloof ik. Mooie reis was dat.Leuk dat de geboorte heb mee mogen maken!
    Ik zag op de fot dat kirstie niet bang is om luizen te krijgen hahaha.Jammer dat Annniek weer gaat. Komt er weer een ander in haar plaats?