Weekendje Brownsberg

19 april 2010 - Paramaribo, Suriname

Hallo allemaal,

De kindertjes zijn idd erg dol op me, al zeg ik het zelf, maar zoals ik dat zie zijn ze dat naar alle vrijwilligers en stagaires, want die geven hun een knuffel of nemen ze eens lekker op de schoot. Dat word door de andere tantes niet gedaan. Maar ze praten wel allemaal nederlands tegen os hoor, je hebt ook de srana tongo (hoop dat ik het goed schrijf) maar dat praat men als surinamer meer onderling. Ken nu wel enkele woorden. een Bakabana is een banaan, raven zijn  de grote ara papegaaien, de kleintjes zijn gewone papegaaien, een bakra had ik al uitgelegd dat zijn wij blanke, ai is ja, en abong zegt men alsals het goed is als antwoord.Heb vanmorgen nog geholpen in de creche maar dat is hier voor de kinders veel te saai, stil zitten aan een tafeltje op een stoel, Kirsty en ik hebben besloten dat we daar morgen iets aan gaan doen. iets laten spelen, of een beok meenemen om voor te  lezen of we willen ze een keer de kabouterdans gaan leren zoiets. Maar woensdag en maandag hebben we besloten dat we dan 's middags helpen want er zijn ook kinderen die huiswerk begeleiding nodig hebben. En Marjolijn en Loes houden zich met een klein groepje bezig voor hun project voor de stage.

Vrijdagavond zijn we nog even naar Amarantas geweest het karaokecafe, Ayan is ook daarheen gekomen, weer een leuk gesprek met hem gehad. Hij gaat me ook nog enkele dingen laten zien. We waren om 300 uur pas weer thuis en de volgende dag moesten we om 800 uur bij Suri guides zijn voor de tour naar Brownsberg. Maar ach dat mag de pret niet drukken, het was gezellig dus... Alleen waren we niet om 800 uur daar maar 830 want Anniek moest nog even kaartjes bestellen via internet voor een feest op 12 juni voor als ze weer terug is. Maar dat we iets later waren is ook niet zo'n groot probleem want de meeste Surinamers houden zich ook niet zo goed aan de tijd. We moesten eerst nog ene John ophalen die ook meeging. Wyboo ging niet mee had een andere tour, maar Manu was er wel bij. Onderweg zijn we nog gestopt om wat te drinken en een broodje te eten tegenover de aluminiumfabriek die hier volop geproduceerd weordt van al het Baxxiet in dit gebied.Daarna zijn we doorgereden. In Brownsberg aangekomen zijn we eerst een ronde gelopen  naar een paar mooie uitzichtpunten en daarna een stevige pas naar de Brownsberg wat best wel een pittige klim was. Halverwege op de route moesten we kiezen welken we wilden zien want beiden ging niet lukken, is ook te zwaar voor een dag. Je hebt er de Leoval en de Ireneval, die genoemd is naar prinses Irene, die schandalig genoeg nog nooit hier is geweest. We hebben gekozen voor de Ireneval, tenslotte ben je maar een keer hier, en dit moest echt de mooiste zijn. Maar toen we een stukje verder waren gaf Anniek aan dat ze het echt niet meer trok, en heeft zij besloten dat ze naar de leoval zou gaan, daar was ook net een andere groep wandelaars met nederlanders heen gegaan.  Ik vind het wel knap van haar , dat ze goed naar haar lichaam luisterd en aangaf, dat ze het echt niet aankon, want je moet tenslotte ook nog de weg terug en die is vaak veel zwaarder. Jellien en ik zijn dus wel verder gelopen met Manu en John naar de Ireneval, dit was ook echt de moeite waard en wat is het lekker om onder die straal te staan, of zitten.De weg daarna terug was best wel pittig, en Manu die liep zo snel, poeh poeh, was blij dat ik af en toe de gelegeheid had om bij te komen. We waren ook net op tijd terug bij de verzamelplek, want het begon al schemerig te worden en net toen we bijna klaar zaten om daar te eten, begon het met bakken uit de hemel te vallen. En daarzitr je dan met je shirt, kletsnat van de zweet, kreeg het er gewoon koud van, heb snel even een trui aangetrokken om geen kou te pakken.

Daarna zijn we in het donker en de regen doorgereden naar Stoneiland waar we zouden slapen en omdat het donker was kon je het meer waar het aanlag niet meer zien, maar dat maakte 's morgens alles goed. Het Brokopondo meer is een stuwmeer wat ze deels hebben laten onderlopen. Er stekn hetr en der dus nog takken van bomen uit het water wat we een apart aanzicht geeft. 's avonds hebben we nog aan de cola rum gezeten. En de volgende dag even in het meer gezwommen.De foto's van dit weekend houden jullie nog te goed. Gisteravond nog even wat gaan drinken met Ayan aan de waterkant, om 2300 uur weer "thuis".

Liefs, Rianne

1. Marjo Hendrix:
    Sounds good!
    Geniet er maar lekker van.
  2. Gertie:
    Heey Rianne.
    Je houd ons goed op de hoogte zeg, erg leuk om steeds die berichten te lezen.
    Het is volgens mij een mooi avontuur.
    Geniet er van.
    Ben benieuwd naar de foto´s van jullie trip naar Brownsberg.
    Tot de volgende.
    Groetjes Gertie.
  3. Gerlinde:
    Hoi Rianne,

Leuk om dit allemaal te mogen volgen,
    Geniet ervan
    groetjes Gerlinde
  4. Marleen van Noort:
    Hoi Rianne,

Leuk om je verhalen te lezen. Jullie hebben het wel gezellig met alle vrijwilligers.
    Geniet ervan!

Groetjes Marleen
  5. Angelique:
    20 april 2010
    fijn dat je het zo goed naar je zin hebt, geniet er maar lekker van.je hebt het verdiend.
    Groetjes Angelique, E, H, en G
  6. ilonka manders:
    hoi rianne

zo te lezen heb je het goed naar je zin, het lijkt wel bijna vakantie haha
    ik vindt het wel leuk om je op deze manier te volgen.
    toppie!!!
    enjoy en take care
    groetjes ilonka
  7. Annemiek Loenen:
    Hoi Rianne,

Ik lees in je verhalen dat je het prima naar je zin hebt! Nog veel plezier; ik lees het wel!!

Groetjes Annemiek
  8. Joke:
    20 april 2010
    Het lijkt inderdaad meer op een vakantie dan werken. Maar geniet ervan.
    Liefs Joke
  9. Truus jansen:
    20 april 2010
    Jij ziet nog eens wat van de wereld!!!!!!!!!!!
    Als je nog maar terug wilt komen.
    Wacht met spanning op je volgede bericht.
    Liefs Truus
  10. Mia:
    20 april 2010
    Hoi Rianne,Nou Rianne je vermaakt je daar wel,het is meer vakantie dan werken,het is ook wel een hele ervaring om daar met die kinderen bezig te zijn,hopelijk doe je er ook ervaring op,geniet van de tijd dat je daar bent,groetjes Mia
  11. marieke:
    21 april 2010
    Om 3 uur naar bed, om 8 uur weer op, een te heet klimaat en nog een flinke wandeling!
    Hoe hou je het vol?
    Het zal toch de gezelligheid zijn.
    Jij raakt nooit meer gewend aan het gezapige leventje in Venray.
    Veel plezier met de kabouterdans en het voorlezen.... en de sommentjes hihi.
    groetjes Marieke
  12. Carien Dijsselblom:
    21 april 2010
    Feestbeest Rianne gaat ook los in Suriname!!!!
    Ik zie dat je ook van de kindjes geniet en ga maar lekker dansen, dat vinden kinderen altijd leuk.
    Heel veel plezier nog!
    groetjes Carien
  13. Lily:
    21 april 2010
    Nou Rianne,je hebt wel een leuke werkplek,waar veel andere dingen tussendoor gedaan kan worden.
    Maar als ik jouw verhalen lees geniet je wel met vole teugen!!!!!
    Tot de volgende keer!!!
    Groetjes Lily.
  14. Marielle & Ronald:
    23 april 2010
    Heey Rianne,

Ineens een stukje minder ver weg! Ik hoor (lees) het al; het bevalt jou prima daar! LEUK!
    Tot wanneer blijf je daar....? Nog heel veel plezier daar. Enne.........; dans ze!!

Two Fishes
  15. Irene:
    25 april 2010
    Hoi Rianne,

prachtig je verhalen te lezen...zo bijzonder zo'n ervaring in je leven te mogen meemaken! Kan je je leven lang met heel veel plezier aan terugdenken. Als prinses Irene die waterval nog nooit bezocht heeft, dan zal deze Irene dat wel een keer gaan doen :-)..want Suriname, daar ga ik ook zeker een keer naar toe...geniet nog maar optimaal daar.

Liefs Irene
  16. Anniek:
    30 april 2010
    Iedereen vind dat vast hardstikke leuk om te horen dat ik nog kaartjes moest bestellen!
    Interessant!