Weekend in Paramaribo

26 april 2010 - Paramaribo, Suriname

Hallo allemaal,

Weer bedankt voor al jullie reacties. Maar begrijp me niet verkeerd, met de huisgenoten. Want ik heb geen problemen met hun, alleen hebben hun al een band opgebouwd, Omdat hun precies dezelfde dag gekomen zijn en ook meer van elkaars leeftijd zijn. En ik wil hun ook niet altijd in de weg lopen, als hun soms iets met z'n 2e willen gaan doen. En die ruzie ging wel even heftig, maar dat werdt de volgende dag meteen erg drastisch opgelost, allebei ontslag.

Maar toch is het normaal wel heel gezellig in dat cafeetje, want daar kom je tenminste niet al die Bakra's tegen, zit je meer tussen het echte volk, en dat vind ik veel leuker. Maar vrijdag gaan we hier wel koninginnedag vieren. Dat wordt hier op verschillende plaatsen uitgebreid gevierd. Dat zullen dan wel al de Bakra's zijn, maar dat mag de pret niet drukken. Naast de letters van onze vlag, bij ons huisje komt ook een eigen gemaakte vlag , door Anniek en Jellien te hangen van rood/wit/blauw.

Vrijdagavond zijn we met z'n 2e op stap gegaan. Eerst naar de Amaranta en daarna nog even naar Cosy,  Weet je wat het is, thuis in Venray drink ik eigenlijk alleen als ik echt uitga of een feestje heb, maar hier is het elke avond even er uit. Want anders zit je ook alleen maar in het huisje te ziteen , en je hoeft over het algemeen niet zo vroeg te beginen 's morgens.

Zaterdag zijn we ook naar de Amaranta gegaan en Ayan ging ook met ons mee. Het was er wel heel gezellig maar Ayan wou mee een keer meenemen naar Starzz een hindoestaanse discotheek. was wel vreemd want daar hoor je dan dus alleen maar van die muziek, wel goed om de merengue te oefenen. En ik stond er dus als enige Bakra (blanke) weer bij. Er stonden verderop nog wel 2 blanken. Maar ach, je moet dat toch ook meegemaakt hebben.

's Zondagsmiddags zijn we naar Commewijne gereden , deze trip wou ik eigenlijk eerst met een tour doen, maar was zo veel beter te doen, enveel goedkoper. In Commewijne heb je de plantages liggen, waar vroeger de slaven gewerkt hebben die eerst uit afrika en daarna uit India gehaald werden. We zijn doorgereden naar Het fort in Nieuw Amsterdam, daar kon je over de dijk lopen, die wel behoorlijk verbeterd was volgens Ayan.Maar het was gisteren wel een dagje van regen, gelukkig geen stortbuien , maar zo'n miesserregen. Dus het was erg glibberig en ik moest me goed vasthouden, want mijnvoet gleed al een keer op de modder weg. Gelukkig had ik slippers aan dus die spoelde ik later wel weer af. Daarna hebben we even een sateetje gegeten, lekker dat die zijn.  En verder gelopen , want er was een soort openlucht museum waar je kon zien hoe het er in 1872 uit had gezien. Je zag  de kanonnen staan en veelgebouwen waar alles opgeslagen lag en ook dede gevangenis. Al met al best interessant om gezien te hebben.

Daarna zijn we met de auto richting Paramaribo zelf weer gegaan. Ik wou nog heel graag het Fort Zeelandia in het centrum zien, maar dat was al dicht. Heb wel alles een beetje van buiten gezien, en de rest doen we een anderen keer. daarna nog gegeten bij een restaurantje ergens op blauwgrond, o daar in de buurt. Je had hier uitzicht op de overkant van de rivier, en keek dus uit op het punt waar we in de middag gelopen hadden op die dijk.

Probeer de foto's hiervan een andere keer te plaatsen, want ik heb de kabel niet bij, om mijn camera aan te sluiten. En plaats er dan enkele, want het downloaden duurt hier verschrikkelijk lang. Misschien dat ik dat morgen wel even doe of zo.

Liefs Rianne

1. Gertie:
    Heey Rianne.

Klinkt allemaal erg mooi en leuk.
    Maar wat zul jij moe zijn als je weer thuis komt,
    want je zit daar geen minuut stil.
    Bezige Bij.

Groetjes Gertie.
  2. Ed en Henriette:
    Ha Rianne,

Ik lees wel dat je het naar je zin hebt. Hoe is het met de kids? Hoorde gisteren dat Marisca soms je pap verzorgt vanuit de thuiszorg. Ging goed vooruit. Nog veel plezier en groetjes, Ed
  3. Jeanne Funcken:
    Hoi Rianne,
    Wat maak jij toch veel mee en wat kun je dat toch mooi vertellen. Ik geniet in ieder geval van je verhalen je zou zo een boek kunnen schrijven als je terug bent.
    Leuk dat je zoveel plezier hebt om met kinderen bezig te zijn misschien een idee voor als je terug komt.
    Ik blijf je in ieder geval volgen en geniet van ieder verhaal van je.
    Liefs JEANNE
  4. GERDA:
    Hallo Rianne.

Wat een belevenis daar he.Je schrijft het inderdaad heel mooi,zou een boek kunnen worden zoals Jeanne al schreef.Je maakt genoeg mee dat is een ding wat zeker is.Ik was ook blij dat Ed schreef dat je vader goed voor uit gaat.Vooral omdat je zo ver weg bent,dat zal je zeker heel goed doen als je dat dan hoort.Nou Rianne geniet nog van dat mooie land en een hele fijne koninginnedag...........Liefs Gerda
  5. Thea Peters:
    27 april 2010
    Hoi Rianne,

Wat spannend allemaal, en wat een belevenis voor je.
    Geniet er maar lekker van, want dat heb je wel verdient na al die trubbels thuis.
    Hier leer je ook héél veel van om er straks misschien iets mee te gaan doen. Wie weet wat er nog op je pad komt.
    Groetjes Thea Peters
  6. marieke:
    28 april 2010
    hey bakra,
    Bakara,Yes sir I can boogy!
    Lijkt me goed om eens te voelen dat jij de enige blanke bent, en dat je jezelf eens moet aanpassen aan de grote groep. Dat zijn we in Nederland niet gewend.
    Ik vraag me af: "Is Ayan vrijwillig jouw gids of wordt hij er voor betaald?".
    Veel plezier met koninginnedag, wij gaan ook weer zaklopen en spijerbroekhangen. Tradities moeten in ere gehouden worden!
  7. bakra:
    28 april 2010
    Ik denk dat hij betaald wordt in natura ;)