aankomst Paramaribo en tripje Commewijne

17 mei 2014 - Paramaribo, Suriname

Fawaka lieve mensen,

Hier is dan mijn eerste bericht uit Paramaribo. Maandag zijn we met vertraging van 1,5 uur omdat er aan het vliegtuig een band verwisseld moest worden om 2230 NLtijd/ 1630 plaatselijke tijd geland op Zanderij. Jerrol had voor mij al een taxiservice geregeld van het vliegveld naar het appartement waar we nog even op moesten wachten. Een heel hartelijk ontvangst bij het appartement was toch wel erg fijn, nog even de uitleg van de sloten op de deur.Nadat we ons luchtiger hadden omgekleed zijn we even naar de waterkant gelopen omdat het beloofde sateetje te eten en bakabana met satesaus, ja zo lekker als hier is die niet in nederland.Ook gelijk even wat SRD gepind.

Dinsdag morgen zijn we naar hotel Krasnapolsky gegaan om daar een heerlijk broodje te eten en een lekkere cappucino te drinken. Even een wandeling door de domineestraat gemaakt en bij Orange nog wat meerderen tripjes geboekt. Een tripje naar Commewijne (wat we dus gisteren gedaan hebben zie zo meteen), 3 daagjes in bovensurinamegebied bij Isadou,2 daagjes bergendal met overnachting waar we dus de canophy weer kunnen doen en naar de jodensavanne. even een tropische bui gehad die aardig lang duurde maar koud word het er hier niet van eerder wat klammer, en de regen is ook gewoon warm.Een aardig rondje gelopen door Paramaribo om Peter enkele plekken te laten zien.en euro's gepind om het verblijf hier te betalen. En we hebben  's avonds bij 't Vat gegeten.

woensdag hebben we eerst koffie gedronken een een broodje gegeten bij rituels een lekker koffiebarretje bij het krasnapolskyhotel. Daarna hebben we in het centrum de bus genomen naar lelydorp om naar de kindjes van noskasita te gaan waar ze nu tijdelijk  verblijven,  sommige grotere kinderen herkende me nog wel de kleintjes niet meer maar ik moet ook zeggen dat ik sommige kleine ook niet terug heb herkend want wat kunnen ze veranderen in 4 jaar tijd. Ook tante Lottie even gesproken. van haar hoorde ik dat het nog steeds tegenvalt wat  er aan inkomsten is  ook omdat ze de inkomsten van de creche mist die ze eerst had voor de buurt en het kost allemaal wat meer geld nu op die afstand's, omdat de kinderen met schoolbussen gehaald en gebracht moeten worden nar de school waar ze al op zaten. Als het allemaal meezit hopen ze 1 juni te openen dus misschien kan ik dit nog meemaken. later op de middag bij ons tegenover op het marktje lekkere mango's (manya's hier)en bananen gehaald (bakoven hier). Wat smaakt dat fruit toch heerlijk hier. 's avonds gegeten bij dumplings. Lijkt een beetje op tapas maar dan met een aziatisch tintje.

donderdag zijn we naar Myrysjitours gegaan met de taxi waar we het tripje van Galibi geboekt hebben wat ik al met Jennifer vanuit NL geregeld had. Omdat we niet meer als een bepaald bedrag op een dag kunnen boeken hebben we het tripje voor Blanche Marie nog niet kunnen betalen dus dat gaan we volgende week nog even doen. Daarna hebben we ons met de taxi af laten zetten bij 't vat waar we een lekkere uitsmijter hebben gegeten. Bij het Vat ligt ook het reisbureau discoverysuriname waar we de raleighvallen geboekt hebben voor 4 dagen, en deze wilden we even bevestigen. deze konden we per telebankieren gelukkig overmaken.Hierna zijn we langs fort zeelandia gelopen maar dit gaan we nog ene keer beter bekijken en door de palmentuin, vorige keer toen ik hier was stond deze ook inde stijgers. Langs e waterkant gewandeld en bij de centrale markt geweest.. ;'s avonds een lekkere kipsalade gegeten bij spanhoek.

vrijdag hebben een tripje gedaan naar Commewijne. We moesten op tijd een taxi nemen vanuit de stad naar leonsberg waar we om 845 moesten zijn. Hier aangekomen gingen we met een groep van 9, incl. ons en gids en bootsman op een boot over de surinamerivier die zich hier vermengd met de commewijnerivier en de oceaan, op dit punt verzamelen met vloed veel dolfijnen zich hier. We hebben er ook enkele gezien en gelukkig wat mooie plaatjes vast kunnen leggen, maar zo mooi als 4 jaar terug , tja dat was echt een buitenkansje. Daarna legde we aan bij de pier van plantage werk en rust (of was het nu rust en werk) hier kregen we uitleg van een bewoner van de plantage over het wel en wee van de mensen die er wonen. Dit was vroeger een suikerplantage van jamin nu werd er vee gehouden.Ik heb er ook een kaaimannetje vastgehouden (die de bek dicht had met elastiekje) en een landschildpad.hier kregen we ook ene kokosnoot om te drinken en werd die doormidden gehakt waarna we  vervolgens het vruchtvlees uit konden lepelen. Hierna gingen we met de boot verder over de rivier naar plantage Margeretha waar we doorheen liepen naar plantage Frederiksdorp. Deze plantage was jaren terug opgekocht door Dhr Hagemeier en deze had het netjes gerestaureerd. Het zag er nu echt uit zoals in de film/ serie Hoe duur was de suiker? of 12 years of a slave. Je waande je echt even terug in de tijd hier hebben we een lunch gehad van verschillende groenten met garnalen, bami, nasi  en kip. Na de lunch mochten we nog wat fot's maken van de plantage en wat hangmatteren. hierna gingen we met de boot weer terug de rivier op waar we op de rivier zagen hoe de vissers hun garnalen binnenhaalden.  Hierna gingen  we naar Fort nieuw Amsterdam.Daarna gingen we terug naar Leonsberg waar we een taxi terug namen naar het centrum.Dit was rond 1700 uur. na de douche die steeds overheerlijk is zijn we bij Broki gaan eten dit ligt ook aan het begin van de waterkant. Dit was overheerlijke rijst met kouseband en rodesaus met garnalen en dat alles voor ongeveer €7,-. Het eten is hier overal zo goedkoop dat het onnodig is om zelf te koken.Daarna nog even naar de Amaranta gegaan waar ik 4 jaar geleden veel kwam, Henry Ceder, de eigenaar herkende me nog. Verder deze avond  daar wel gezichten gezien die ik kenden maar geen bekenden.

En vandaag is het zaterdag en zijn we de dag rustig gestart met een koffie en broodje bij Rituals, waarna we nog even wat waterschoenen en slippers hebben gekocht bij steps en nog even de boekhandel binnen zijn gegaan. Altijd leuk om te zien. En nu vanmiddag hebben we lekker rustig aan gedaan wat gelezen en in hangmat gelegen. we hadden nog bakoven liggen en pomeraks en een papaya. En nu vervolgens is het bijna tijd om zo weer lekker te douchen en  ergens te gaan eten, en dan zien we wel wat we vanavond verder doen of we een terras opduiken of een bar in of de disco.Morgen willen we ook redelijk op tijd naar de vogeltjesmarkt gaan, dat schijnt toch wel een belevenis te zijn om te zien en daarna om 1030 een rondleiding bij Fort Zeelandia.

Fijn weekend allemaal en tot een volgende keer. Bosi en brasa van Peter en mij!!

1. Gerda alards:
    Hoi Rianne en Peter.
    Zo te zien en horen vermaken jullie je uitstekend. En als ik de palmbomen zie krijg ik heimwee. Waan ik me weer op de Seychellen vorig jaar. Ook zo'n heerlijk weer. Over 6 maanden gaan wij en dan hebben wij zo'n weer.
    Geniet van alles wat er nog komen gaat.
  2. Truus jansen:
    18 mei 2014
    Zo te lezen vervelen jullie je niet geniet van al het moois wat op jullie weg komt....
    hoie en tot de volgende kier........
  3. Joke:
    18 mei 2014
    Leuk jullie te volgen, veel plezier.
    Groetjes vanuit een zonnig Nederland
  4. Mia:
    19 mei 2014
    Hoi, ik ben vanmorgen bij Pap geweest,daar was alles goed, het is nou mooi weer,
    dus hij kan gaan wandelen en met de scoot mobiel weg,
    ik lees dat je alweer vanalles gezien hebt,en dat je nog genoeg plannen hebt,
    fijn dat we jullie zo toch kunnen volgen.
    groetjes,ook van pap,
  5. Annemiek Loenen:
    21 mei 2014
    Hoi Rianne en Peter,
    Wat een mooie verhalen weer, veel plezier en geniet van de vakantie!
    Groetjes Annemiek
  6. Marieke:
    22 mei 2014
    beetje laat met reageren. we hadden een virus op de pc. nunet gelezen en zo meteen het tweede verslag.
  7. Thea peters.:
    22 mei 2014
    Hoi Rianne en Peter,
    Heerlijk om jullie verhalen weer te mogen lezen. Geniet er maar lekker van samen. Gr. Thea.
  8. Gertie:
    23 mei 2014
    Ik zie en lees dat jullie het erg naar jullie zin hebben..........geniet er van !! Ben erg benieuwd naar de foto's van carnaval 2015 Tante Es ;) Groetjes Gertie