3 dagen Blanche Marie

26 mei 2014 - Blanche Marie, Suriname

Fawaka lieve mensen,

Gisteravond zijn we moe teruggekomen van 3 dagen in het binnenland bij Blanche Marie. Vrijdag vertrokken we met een landcruiser, dit is 300 km landinwaarts en dit allemaal over rode bauxietweg (rijd als zandweg) met vele kuilen en gaten en velen grote plassen water, de eerste 80 km is gewoon harde weg naar Zanderij, maar dan... doordat het rode bauxiet is en de heenweg nog droog is het aardig stoffig en kom je deels rood aan bij Blanche Marie onderweg regelmatig gestopt voor plaspauze of het nuttige van eten of drinken we zijn rond 845 uur opgehaald en moesten toen in de buurt van zorg en hoop nog Bea en Seal ophalen, de reis werd begeleidt door Rehana (ik zei al Rianne of zijn Surinaams).uiteindelijk kwamen we daar rond 1630 aan nog even snel de bikini aangetrokken en een Sula in de rivier gaan zitten. 's avond kregen we rijst met groente en lekker kip te eten ,zelf gekookt door Rehana. Zij beheerd samen met een aantal andere gasten uit omgeving Apoera de accommodatie, die zij weer enigszins heeft opgeknapt, deze was nl erg komen te vervallen toen de voormalige beheerder 4 jaar (dubois) is komen te overlijden, enkele gebouwen dicht bij de blanche Marie vallen zijn nog steeds erg vervallen en kunnen ook niet meer kunnen worden opgeknapt er zit een agressieve houtluis in het huis en erg vliegen vleermuizen doorheen. Ons onderkomen was redelijk opgeknapt, zeker naar Surinaamse begrippen. De 1e nacht hebben we wat minder geslapen want we deelde de accommodatie met Seal en Bea, en er zit maar een dun houten muurtje tussen maar een van die 2 snurkte enorm. Wij zeiden al blij te zijn da wij dat allebei niet doen. Ook stond Peter 's avonds nadat wij 3e waren geweest klaar om onder de douche te gaan wilde hij er net onder gaan staan hield de waterstraal op. 's morgens in de vroegte hoorde we de brulapen in de verte roepen en vloog er ineens een kleine vleermuis via de raam naar binnen(wel tegen het gordijn) en was zich de weg terug aan het zoeken.

's morgens vroeg om 800 uur stond ons ontbijt klaar.En daarna gingen we wandelen over een zandpad door de jungle op weg naar de watervallen de eerste waar we langskwamen was de massage, daarna de kinderval en daarna de moederval de hele grote hier gingen we als eerst er naar toe om in de stroomversnellingen te gaan zitten en en onder de waterval te gaan staan. Dit was best wel voorzichtig lopen omdat de rotsen glad waren en het stukje ook best diep was onder de waterval. Ik vond dit best eng vooral omdat het glad was. Maar van de plaatselijke gidsen was er een die me begeleiden naar de waterval. Hier konden we op ons gemak blijven en genieten , Rehana liep alvast terug, maar wij hadden vrije tijd tot 1300-1330, en  hadden dus ook rustig de tijd om bij de andere 2 te gaan kijken de kinderval vonden wij niet spectaculair, wij zijn daarna naar de massageval gegaan, deze kon je echt heerlijk in gaan zitten en kreeg je een gratis rugmassage. e mochten niet in de stistaande stukken komen omdat daar  in de Nickerierievier dus de sidderaal voor kan komen en de piranha en de grotere roofvissen. Na de lunch die bestond uit een roofvis, de Anjoumara van 1m (kon 2 m worden) die 's morgens gevangen was. Daarna hadden we de middag aan onszelf zijn rustig even op het balkon gaan zitten en nog in de rivier gegaan bij onze accommodatie, daarna kwam Rehana naar ons toe dat als we eventueel zin hadden we een avondwandeling konden maken,  met de jongens mee wat zijn gingen het bos in namen geweer me voor als ze evt. soms was daar ook van alles te zien, en we zouden 1715 uur gaan en 2000 uur terug zijn. Het begon al spectaculair want net voor we vertrokken begon het aardig hard te regenen, gelukkig hadden we de wegwerpponcho's meegenomen deze hebben we erover aangetrokken zeker ook omdat we de camera's wilde meenemen. Het was echt geweldig ondanks dat we nat werden, in de jungle tegen zonsondergang met een mistige achtergrond, we hebben geen dier gezien maar het  had wel wat, in de warmte met enorme regen tot op de onderbroek nat geworden, maar het voelde geweldig. Daarna had Rehana weer lekker eten klaargemaakt kip met bami

's morgens Zondag de laatste dag moesten we om 745 ontbijten, want om 930 uur zouden we met een boot over de rivier een stukje terug gaande eerste 10 km van de hele terug reis, deze tocht duurde 3 uur, met een korjaal over de Nickerierivier, waar we dus om 1230 klaar mee waren echter moesten we hier een hele tijd wachten op Rehana die hier met onze spullen zou komen, zij had met een gewone auto willen komen maar ze kon de weg niet omhoog komen door de regenval e.d. gelukkig had ze iemand anders kunnen vinden die haar met de spullen naar de plek kon brengen. Van Rehana hebben we hier afscheid genomen met een brasa, zij moest terug naar Blanche Marie omdat daar iemand aanwezig moest zijn. Zij ging met de jongens met het bootje terug en had een grote hengel bij zodat ze nog kon vissen. Wij hadden nog de langen weg terug te gaan over het bauxiet, we zijn naar een uurtje gestopt om te lunchen ditmaal nasi met kip en gebakken banaan, en daarna zijn we continue doorgereden, op een kleine stop na omdat de chauffeur zijn gezinnetje bij zich had en een van de kinderen was ziek geworden , dus moesten we even 5 tot 7 minuten stoppen. Om 2130 uur waren we eindelijk terug in de stad bij ons appartement. Snel hebben we de was in de machine gegooid want de natte was van de avond ervoor was niet droog geworden dus deze hadden we apart meegenomen, maar om te voorkomen dat dit gaat stikken hebben we deze snel in wasmachine gedaan en zijn een hapje gaan eten bij popeyes (dichtbij) maar hier was weinig nog te kiezen omdat ze om 2200 uur dicht gingen.  we konden kiezen uit 2 kip of 3 kip, nou ja dan doe maar 3, wisten wij veel ze zeiden steeds er was niks meer alleen dat, bleek er nog wel frites bij te zitten, het was veel te veel (wat teveel was even bewaard in de koelkast en daar hebben vandaag wat zwerfhondjes van gesmikkeld.)We waren doodmoe, tjee wat is dat vermoeiend uren hobbelen over een bauxiet weg , veel vermoeiender dan 9 uur vliegen kan ik je vertellen.Ook vanaf Zanderij over de harde weg schoot het niet op van die trage auto's voor ons die niet vooruit willen (tja het was wel zondag)Was was ik blij dat ik in het bed lag, ik sliep ook erg snel en ben  tot vanmorgen 930 weinig wakker geweest. Vandaag rustig wat door de stad geslenterd,een in gescheurde teennagel een stukje verder ingescheurd het bloedde hevig. (zit ik daar bij de readytex , souvenirswinkel op een stoel om de teen te verbinden met gaas en verband) Morgen vertrekken we naar Isadou, voor 3 dagen, ander binnenland meer naar het zuiden dit gaat tot Atjoni over harde weg en daarna met een korjaal over de rivier naar Isadou, maar dit is relaxter. Ik vond Blanche Marie geweldig mooi hoor, en ik had het niet willen missen, geloof me, maar de trip erheen en terug is erg vermoeiend. Dus nu relaxen in bovensuriname gebied is wel een lekker idee. Als je sneller leest dan de foto's er staan deze volgen binnen een paar uur.

brasa's en tot een volgende keer,

groeten van Peter en Rianne

1. Mia:
    27 mei 2014
    hoi Rianne en Peter, wat jullie allemaal ondernemen en zien,het zal best
    vermoeiend zijn,hier is alles goed,ook met Pap,
    groetjes, en we blijven jullie volgen.
  2. Marieke:
    27 mei 2014
    tjonge met een geweer door het oerwoud gelukkig is er niks gebeurd. Wel een ervaring rijker. Veel plezier in het boven surinamegebied!
  3. Marlène:
    27 mei 2014
    Hi Rianne, Heerlijk om weer getuige te zijn van jullie avontuur! En de massage-waterval lijkt mij ook wel wat om helemaal te ontstressen.
    Ik zie dat de afdaling inderdaad over gladde tableau's gaat, eng maar heel stoer van jou!
    Als je in Suriname bent MOET je ook de binnenlanden in, zo mooi en ongerept, wat een rijkdom! Ik verheug me op het volgende verslag. BRASA!
  4. Jo joos:
    27 mei 2014
    Hoi Peter RIan wat een belevenis allemaal wat jullie daar zien we komen t hier niet tegen in Nederland.WE hebben vandaag de hele dag regen gehad.Geniet nog van de dagen daar ,Gr. Uit Oostrum
  5. Gerlinde:
    28 mei 2014
    Hoi Rianne en Peter, leuk reisverhaal. heb alle foto s nog eens bekeken en krijg een goed beeld. Nog heel veel plezier met de rest van jullie mooie reis. groetjes
  6. Thea peters.:
    29 mei 2014
    Hallo Rianne en Peter,
    Bedankt voor jullie geweldig reisverslag,wat een belevenis allemaal zeg. Heerlijk om dat hier in Nederland te lezen Ook erg mooie foto's.
    Hou wel je teen in de gaten zodat je er geen ontsteking aan krijgt.
    Nog véél plezier met jullie reis en wij wachten weer op het volgende verslag.
    Gr. Thea Peters.