Laatste week, en 2 daagjes Berg en Dal.

11 juni 2014 - Paramaribo, Suriname

Fawaka lieve mensen,

Het zit er helaas alweer bijna op voor ons, het avontuur Suriname is bijna over voor ons.Want morgen vertrekt om 1800 uur ons plaatselijke tijd ons vliegtuig terug naar Nederland waar we als het goed is om 7.30 NL tijd aankomen.

Zaterdag avond zijn Peter en ik nog op visite geweest bij Marleen die ik ken van Vrijwillig wereldwijd omdat wij elkaar daar hebben leren kennen omdat wij  beiden vrijwilligerswerk wilden gaan doen in Suriname.Toen ik in 2010 hier heen was geweest heeft Marleen mijn verhalen gevolgd en toen zijn oktober 2010 een half jaar ging heb ik haar gevolgd.Vervolgens heeft zij toen hier haar vriend leren kennen en toen zij daarna terug was in Nederland heeft  zij een halfjaar later een vacature gevonden voor schooljuf hier in Paramaribo. En vervolgens woont ze al 3 jaar hier en gaat ze in september in Nederland met hem trouwen. Ik heb sindsdien altijd contact met haar gehouden via facebook en had de bouw van hun huisje nauwlettend gevolgd. Het was dus heel leuk om het nu in het echt te zien hoe ze nu hier woont en bovendien was het ook weer leuk om haar weer eens t zien.

Zondagmorgen hebben we lekker even iets langer uitgeslapen voor zover als je dat hier kunt en zijn we weer een broodje gaan eten en koffie gaan drinken bij Rituals. Dit koffiehuis ligt vast aan Hotel Krasnapolsky. We hadden alle tijd dus bleven lekker rustig zitten en dachten we nemen zo nog een lekkere koffie of ijskoffie met een lekker stuk gebak erbij want deze hadden ons vanaf het begin al lekker zitten aankijken. Peter ging voor amaretto en ik voor chocolade muffintaart. En wie komt er met een aantal andere nederlandse mannen naast ons zitten... ik denk no ik ken hem ergens van, oh jawel ik weet het al het is niemand minder dan tv kok Ramon Beuk. ik keek hem en en zei hoi en hij zei hallo terug. Peter zei nog jij kreeg een glimlach van hem met een groet, ik niet...

Verder een rustige zondag gehad s aonds wat gaan eten bij cafe amsterdam daar kon je snacks maar ook doner en kapsalons eten. wij gingen voor de donerschotels. Om 200 uur was hier nog een optreden van Conchita Berggraaf die ik nog ken van de Amaranta, 4 jaar terug. Zij is hier een vrij bekende zangeres die regelmatig optreedt.

Maandagmorgen op tijd onze tassen gepakt want we gingen 2 daagjes naar Berg en dal. Eerst even koffie en broodje gedaan bij Rituals maar gelukkig waren we op tijd gegaan want het duurde een half uur voor we het hadden. Om 10.00 uur zouden we vertrekken naar berg en dal, maar ook dit is altijd net iets later. Onderweg stopten we eerst nog in Paranam wat meestal gebruikelijk is bij allerlei tours richting het zuiden. Daarna reden we door naar berg en dal waar we eerst een welkomsdrankje kregen en daarna hebben we de historische wandeling geboekt die er bij inbegrepen zat voor die middag en voor de volgende morgen de kabelbaan ofwel Canophy. Hierna konden we eerst lunchen wat hier volledig warme maaltijd is met saotosoep vooraf en daarna konden we in de kamers. Dit zijn lodges die verderop lagen die van ons lag pal aan de surinamerivier. Hierin stond een hemelbed compleet met klamboe eroverheen gespreid en het heeft een nette badkamer met ook nog eens een heerlijk warme douche. Niet dat die in het appartement erg koud is maar naar een maand is een warme douche toch wel erg lekker en heb je toch het idee schoner te worden. Om 1430 gingen we de historisch bergwandeling doen en werd ons uitleg gegeven over de vroegere plantages die op berg en dal waren geweest. En zagen we ook de graven van de slaven en van enkelen vooraanstaande mensen. Deze wandeling deden we samen met een gezin vader moeder en 2 dochters genaamd Dirkse.Bij terugkomst bij het activiteiten centrum konden er een aantal terug met de boot en de rest ging mee met de bus die lans het resort reed. Hierin zat een meisje, de familie sprak haar aan : "he jij bent toch van de film allen maar netten mensen?" Ja dat bleek dus de hoofdrolspeelster te zijn die werkt dus ook nog af en toe bij het activiteitencentrum van berg en dal. Nadat we terugkwamen nog even in het zwembad gedoken, hier kregen we een cocktail aangeboden (die we natuurlijk wel gewoon  moesten betalen) dit smaakt niet verkeerd aan het zwembad en daarna nog even rustig de e-reader gelezen, (dat is toch wel erg handig zoveel boeken ineen) en de heerlijke douche uitgeprobeerd. Vanaf 1900 uur tot 2200 zou het eten klaarstaan dus zijn we rond 2000 uur uur gaan eten en daarna nog een cocktail en parbo'tje gaan drinken aan de piranhabar.

Dinsdagmorgen om 700 uur opgestaan al werden we iets eerder al op Peter's telefoon gebeld door iemand die dacht dat we al terug waren. Daarna ontbijt gaan eten die prima verzorgd was. Om 800 uur moesten we in de lobby verzamelen omdat we de canophy zouden gaan doen, maar ook hier gaat meestal een tijdje overheen. Om 8.30 ongeveer gingen we met het bootje naar het activiteiten centrum toe. Daar krijg je het tuigje om en allerlei attributen die erbij aan moesten hangen om je te zekeren en de katrol die erbij hangt. En daarna gingen we op pad met 2 gidsen. Eerst moesten we op laag niveau oefenen aan een kabelbaan hoe we moesten draaien , remmen en evt. tokkelen als je eerder zou komen stil te hangen omdat je te vroeg afremt. Daarna moesten we een stuk lopen de berg van gisteren weer gedeeltelijk op maar na de Voltzberg is dat voor ons een makkie.En daarna kwamen we aan bij het eerste plateau. De eerste 2 waren voornamelijk kortere banen waar we vooral konden leren hoe te remmen als zij het aangaven. Daarna hadden we langere kabels waar je vooral hard ging en niet moest remmen omdat dit langere stukken waren. Het heeft 10 trajecten bij de 8e deze is het langste ga je boven over de surinamerivier heen, dit is echt heel mooi alleen ging ik halverwege de kabel draaien, maar gelukkig kon ik gemakkelijk weer terug draaien naar vooruit. Ergens tussendoor hadden we ook een wankel loopbruggetje dat door de gidsen bij de dames alleen maar wankeliger  werd gemaakt..En de voorlaatste en laatste waren aan de overkant van de rivier nog 2 banen. Peter vond het ook erg leuk om te doen. Het is zo apart om te beleven en te voelen alsof je vliegt.Voor mij was dit de 3e keer,1x in Costa Rica en 2e keer hier.

Daarna kwamen we terug op resort en hebben we eerst even uitgecheckt nadat we terug waren gegaan omdat de sleutel niet meer werkte, te vroeg uitgeschakeld..En daarna nog even snel het zwembad ingedoken want om 1,5 in de lobby te wachten.. dan kun je beter het zwembad gebruiken. De familie dacht er precies hetzelfde over. Gisteravond zijn we  nog een keer gaan eten bij zus en zo.

Vandaag onze laatste hele dag in Suriname, hebben we eerst allebei een goede riem gekocht hieronder bij de winkel onze vlag die van onze huisbaas is, en een tas voor als ik straks weer ga werken en zijn we weer koffie met broodje gaan doen bij Rituals.  Daarna nog wat leuke jurkjes gekocht en naar de centrale markt gegaan, Daar nog pindasambal gekocht,  8 zakjes, om thuis ook de overheerlijke pindasaus te maken. en een ananas voor vandaag en nog een pompelmoes voor morgen. Vanmiddag nog even naar Lelydorp gegaan naar noskasita om tante lottie en de kinderen nog eens te groeten. Gelukkig heb ik haar nummer en email zodat ik op de hoogte kan blijven van hun nieuwe stek die binnenkort ene keer klaar zal zijn. Helaas heb ik dit nog niet gezien, maar ik weet wel al waar ik het volgende keer moet zoeken.Vanavond nog een keer lekker eten bij de chinees hier vlak om de hoek. En dan zit het er morgen voor ons op.

Morgen is het een dag van nog even koffie en broodje tas inpakken en afscheid nemen van Jerrol. En rond 1400 uur haalt onze taxi ons op om naar de luchthaven te gaan. Dus hierbij gaat ons reisverhaal ook weer stoppen vanuit Suriname.

Ik geef jullie nog een laatste bosi en brasa vanuit Su en waarschijnlijk zie ik jullie weer snel ergens in NL.

groeten van Peter en Rianne

1. Marlène:
    11 juni 2014
    Hi Rianne, wat een gave foto's van jou in de koto misi! Helemaal compleet, mooie stof en mooi model. Leuk om jullie zo als stel te zien, prachtig. Mooie herinnering aan Su.
    Ik wens jullie een hele goede terugreis toe, een vlucht zonder al teveel turbulentie en een welkom ontvangst bij terugkeer.
    En deze reiservaring neem je de rest van je leven mee, dat is pas rijkdom!
    Dank voor de leuke, mooie verhalen vanuit een land waar ik nog altijd heimwee naar heb!
  2. Thea peters.:
    12 juni 2014
    Hallo Rianne en Peter.
    Bedankt voor jullie prachtige reisverslagen en wij wensen jullie een hele goede terugreis.
    Gr. Thea.